Peperdure asfaltoperatie niet nodig
In Den Haag werd gisteren het Programma Randstad Urgent getekend, dat tot doel heeft de bereikbaarheid van de Randstad te verbeteren. Joris Wijnhoven vindt de gepresenteerde plannen slecht voor de bewoners, het milieu en toekomstige forenzen.
Met de keuze voor het verbreden van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere in combinatie met de bouw van tienduizenden nieuwe woningen in Almere maken minister Eurlings en de bestuurders die maandag een akkoord hierover tekenden enkele grote planningsfouten. Ze roepen de problemen over zich af, ten kosten van bewoners, het milieu en toekomstige forenzen.Wethouder Duivesteijn van Almere heeft zijn zin gekregen. Hij mag verder timmeren aan zijn slaapstad en de rode loper naar Amsterdam wordt in de vorm van een heleboel kilometers extra asfalt voor hem uitgerold. Over een paar jaar zullen de inwoners van Almere dagelijks aanschuiven in de onafzienbare rij auto’s met mensen die naar hun werk gaan.
Alle technologische vooruitgang ten spijt zullen die auto’s nog flink walmen: de 13.000 mensen die in Muiderberg, Diemen en Amsterdam-Watergraafsmeer binnen een straal van 300 meter van de snelweg wonen en die geen overkapping van de snelweg voor hun deur krijgen, zullen de tol betalen in de vorm van een slechtere gezondheid. Om nog maar te zwijgen van de extra uitstoot van broeikasgassen.
Spitsheffing
Dat had ook anders gekund. Waarom wordt niet ten minste een deel van de nieuwbouw gerealiseerd tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep, een prima bouwlocatie vlak bij de Zuidas en Schiphol, waar veel bedrijven gevestigd zijn of komen? Zo voorkom je mobiliteit. Als je dan toch per se in Almere wilt bouwen, zou de rijksoverheid veel meer moeten doen om bedrijven te stimuleren zich daar te vestigen. Nu wordt ervoor gekozen wonen en werken te scheiden, niet slim.
Maar zelfs als Almere uitbreidt en er ter plekke weinig werkgelegenheid bijkomt, dan nog is de peperdure asfaltoperatie niet nodig. Zo is nauwelijks te begrijpen waarom minister Eurlings nog altijd draalt met de introductie van een fikse spitsheffing, die als ze maar hoog genoeg is, veel mensen kan stimuleren de auto in de spits te laten staan.
Daarnaast is het mogelijk het percentage mensen dat voor het woon-werkverkeer gebruikmaakt van het openbaar vervoer (nu al 50 procent op dit tracé) flink te verhogen. NS en ProRail hebben prima plannen klaarliggen om de capaciteit van de trein in de regio fors te verhogen. Het geld daarvoor heeft Eurlings beschikbaar, alleen moet hij dat dan niet uitgeven aan capaciteitsuitbreiding van de snelweg. Dat heeft het omgekeerde effect: bij voldoende ruimte op de weg laten forenzen de trein net zo makkelijk links liggen en stappen ze weer in de auto.
Vergiftigen
Langs de wegen die nu verbreed dreigen te worden, schieten de bewonersgroepen als paddenstoelen uit de grond. Samen met Milieudefensie zullen deze groepen ter zijner tijd aan de rechter vragen of de plannen strijdig zijn met de Europese normen voor luchtkwaliteit. Terecht komen mensen op voor hun eigen gezondheid en die van hun kinderen. Mensen stoppen met roken omdat ze de gezondheid van hun kinderen niet willen schaden. Moeten ze dan lijdelijk toezien hoe de politiek ervoor kiest de lucht die zij inademen te laten vergiftigen door tienduizenden extra auto’s per dag?
De auteur is campagneleider verkeer bij Milieudefensie.