Bereikbaarheid Randstad aangepakt
DEN HAAG - De Randstad moet in de Europese top 5 van succesvolle stedelijke regio’s komen. Om dat te bereiken, moet de infrastructuur in de Randstad flink verbeteren.
In de Haagse Ridderzaal zetten daartoe maandag zo’n veertig bestuurders hun handtekening onder het programma Randstad Urgent.Het programma omvat 33 concrete projecten. De meeste daarvan zijn al geruime tijd geleden in gang gezet, zoals de verlenging van de A4 door Midden-Delfland en de verbreding van de A4 tussen Leiden en Burgerveen. Verder moet voor 2010 de verbreding van de A12 een feit zijn. Vanaf 2010 moet de Rotterdamse luchthaven beter worden ontsloten door aanpassing van de A15.
Behalve wegenbouwplannen omvat het programma Randstad Urgent ook andere infrastructurele werken. Zo zal vanaf de tweede helft van volgend jaar de landaanwinning starten voor de Tweede Maasvlakte en begint een jaar later de aanleg van 750 hectare natuur- en recreatiegebied in Rijnmond. Verder wordt het openbaar vervoer tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad aangepakt.
Het bedrijfsleven in Rotterdam en omgeving wil tot 400 miljoen euro meebetalen aan een brug of tunnel ten westen van de Beneluxtunnel. De overheid zou de resterende 30 procent moeten inbrengen zodra een keuze is gemaakt uit vier opties: de Blankenburgtunnel, de Oranjetunnel, de Oranjebrug of de Maasvlaktetunnel. De reistijden naar de haven zouden met twintig minuten afnemen en in geval van een ramp kan evacuatie sneller plaatsvinden als er zo’n brug of tunnel is.
De ervaring heeft geleerd dat alleen het presenteren van ambitieuze plannen niet genoeg is, memoreerde minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat maandag in de Ridderzaal. De aanleg van nieuwe wegen loopt meestal vertraging op. Dat moet vanaf heden zo veel mogelijk worden voorkomen. „Anders verliest de economische motor van Nederland de concurrentieslag met andere stedelijke regio’s in West-Europa”, aldus Eurlings.
Per project krijgen daarom twee bestuurders de taak om alles soepel te laten verlopen. Nieuwe wetgeving is volgens de minister niet nodig. De Wet op de ruimtelijke ordening biedt Rijk en provincie aanwijzingsbevoegdheden om tegenstribbelende gemeenten tot medewerking te dwingen. De voortgang van de 33 projecten wordt volgend jaar geëvalueerd. De maandag gehouden conferentie in de Ridderzaal over de Randstad zal ieder jaar worden herhaald.
Milieudefensie, dat de afgelopen jaren met succes strijd voerde tegen de aanleg van snelwegen vanwege de schadelijke effecten voor de luchtkwaliteit en daarmee voor de volksgezondheid, is tegen het programma Randstad Urgent. Werkgeversorganisatie VNO-NCW is wel enthousiast omdat de overheid eindelijk haast lijkt te gaan maken met de aanpak van het verkeersinfarct in Nederland.