„Besparing waar nog muziek in zit”
AMSTERDAM - Volvo biedt als eerste truckfabrikant hulp bij het verlagen van de brandstofkosten. „We kunnen 800.000 euro besparen.”
Op de BedrijfsautoRAI staan ze deze week te pronken, de reuzen van de weg. Trucks die zware lasten kunnen trekken. Maar tegelijk zwaar drukken op de lasten van de transportondernemingen.Ron Bonsen, voorzitter van het tentoonstellingscomité van The European Road Transport Show, zoals de beurs officieel heet, hield vorige week bij de opening een warm pleidooi voor een betere behandeling van de transportsector.
Nederland heeft door de eeuwen heen zijn welvaart voor een groot deel te danken aan het transport. „Dat kan en mag niet veranderen,” aldus Bonsen. „Al lijken de talloze discussies op dit moment alleen maar over de kwalijke gevolgen van het transport te gaan.”
Bonsen gaf aan dat het vanzelfsprekend is dat transport zo schoon mogelijk gebeurt en onderstreepte de milieuwinst die de industrie op dit punt de afgelopen vijftien jaar boekte. „In die tijd is de vrachtwagen 30 procent zuiniger geworden en is de uitstoot van fijnstof met 95 procent teruggebracht.”
Hij hekelde de plannen van de regering voor verdere verhoging van de dieselaccijns en noemde die onbegrijpelijk. „Ook al gaat er nu 1 cent per liter af, de resterende verhoging van 3 cent brengt onze concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland ernstig in gevaar.”
Volvo Truck probeert de transportsector te helpen door als eerste truckfabrikant in Europa met adviseurs klanten te bezoeken en hen te helpen hun brandstofverbruik te verlagen.
Twee jaar geleden introduceerde Volvo Fuelwatch. Met een juist uitgeruste truck, regelmatig onderhoud, goed opgeleide chauffeurs en het voortdurend in de gaten houden van het brandstofverbruik valt veel te besparen, meent Volvo.
Transportbedrijf Van Dongen uit Dirksland heeft ervaring met Fuelwatch. „Uit de door ons uitgevoerde tests blijkt dat Fuelwatch het brandstofverbruik voor elke truck 6 tot 7 procent kan verlagen”, aldus directeur Gijs van Dongen.
Het transportbedrijf -een familiebedrijf dat al meer dan honderd jaar bestaat- is gespecialiseerd in het vervoer van verse producten zoals bloemen, planten en groenten. De trucks rijden op Spanje, Portugal, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
„Als we het systeem voor ons volledige wagenpark van 260 trucks gingen gebruiken, zouden we 800.000 euro per jaar kunnen besparen op de brandstofrekening”, meent Van Dongen. Het programma zou zichzelf binnen twaalf maanden terugverdienen. „Besparing op brandstof is de enige besparing waar nog muziek in zit.”
Bijkomend voordeel is dat een lager brandstofverbruik ook zorgt voor lagere kooldioxide-emissies. „We dragen bij aan een beter milieu”, aldus Van Dongen. De vermindering komt overeen met 1900 ton aan kooldioxide per jaar. Ter vergelijking: één persoon produceert gemiddeld 11 ton per jaar, volgens een onderzoek van de Europese Unie.
Volvo Truck biedt ook een chauffeurstraining die gericht is op zuinig rijden. Op de lange termijn moet het brandstofverbruik met ten minste 5 procent omlaag.
Bij de training economisch rijden draait het allemaal om oplettendheid en planning. „Na vijftien jaar achter het stuur kun je nog steeds een betere chauffeur worden”, is de ervaring van directeur Jaap Wind van Henk Wind Transport in Mussel.
Bij het Nederlandse familiebedrijf met veertig trucks en 25 werknemers staat het brandstofverbruik hoog op de agenda. Voor de training lag het verbruik van de chauffeurs op 42 liter per 100 kilometer, erna op 38 liter. De training duwde chauffeurs met de neus op de feiten. „Als je met een truck van 40 ton rijdt, kun je je voet van het gaspedaal halen en maakt de truck gebruik van het eigen gewicht en de kinetische energie om door te rollen.”
Het is niet de bedoeling dat Volvo het brandstofverbruik in de gaten blijft houden. „Uiteindelijk moet de klant de volledige controle krijgen en Fuelwatch alleen uitvoeren”, meent Wim van Horen, projectmanager Fuelwatch bij Volvo Truck.
Fuelwatch is in drie testlanden (Zweden, Nederland en Groot-Brittannië) geïntroduceerd en zal volgens de Zweedse truckbouwer binnen twee jaar beschikbaar zijn in alle landen van Europa.