Binnenland

Arriva bepleit spoor tussen Heerenveen en Groningen

LEEUWARDEN - Het Britse openbaarvervoerbedrijf Arriva wil een spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen laten aanleggen en daaraan meebetalen.

Regioredactie
30 October 2007 09:02Gewijzigd op 14 November 2020 05:13

De lijn moet grotendeels worden betaald uit geld dat vrijkomt voor het noorden als de Zuiderzeelijn niet doorgaat.Officieel is het plan voor de Zuiderzeelijn, een snelle spoorverbinding van Schiphol naar Groningen, nog niet afgeschoten door politiek Den Haag, maar dat gebeurt waarschijnlijk binnenkort. Volgens een zegsvrouw van Arriva moet de aanleg van een spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen 600 miljoen euro kosten. „Wij willen daarin risicodragend participeren”, aldus de woordvoerster maandag.

Arriva is in thuisland Engeland al betrokken bij de aanleg van nieuwe en het opknappen van bestaande spoorlijnen. In Nederland is ProRail verantwoordelijk voor het onderhoud en de aanleg van spoorlijnen.

Arriva ziet mogelijkheden voor de lijn aangezien Groningen het belangrijkste stedelijke centrum in Noord-Nederland is en onder meer via het spoor is verbonden met Leeuwarden en Zwolle. Heerenveen en Drachten zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot gemeenten met respectievelijk 40.000 en 50.000 inwoners. Het zijn daardoor belangrijke economische centra geworden voor de 1,5 miljoen inwoners van Friesland, Groningen en Drenthe. De Friese gedeputeerde Adema (Vervoer) is dan ook blij met de initiatieven. Drachten is nu de grootste stad in Nederland zonder spoor, zegt hij.

De Zuiderzeelijn zou Heerenveen en Drachten beter moeten ontsluiten. Voormalig minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wilde al af van de Zuiderzeelijn. Uit berekeningen die zij liet uitvoeren, blijkt dat de lijn zo’n 4 miljard euro kost, maar slechts 1 miljard euro oplevert. Ook ontstaan er relatief weinig nieuwe banen. Als lobbyisten uit de noordelijke provincies hun zin krijgen, komen er volgens het onderzoek van Verkeer en Waterstaat duizend arbeidsplaatsen bij.

Onder druk van de Tweede Kamer werd in het huidige regeerakkoord afgesproken dat er deze kabinetsperiode een beslissing over de lijn wordt genomen. Mocht de Zuiderzeelijn niet doorgaan, dan krijgt het noorden een nog onbekend bedrag ter compensatie.

Volgens Adema gaan bestuurders uit Noord-Nederland volgende week in Den Haag praten met verkeersminister Eurlings over de bereikbaarheid van het noorden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer