Leraar leert psychische problemen herkennen
HOORN (ANP) - Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) West-Friesland begint nog dit jaar met het trainen van leraren, jongerenwerkers en huisartsen in het herkennen van jongeren met psychische problemen.
In totaal gaan tien trainers 500 tot 1000 personen opleiden. Dit zei directeur Jan Langeveld van GGZ West-Friesland vrijdag.Aanleiding voor het project was een aantal gevallen van zelfdoding in 2006 onder jongeren die niet bij de GGZ bekend waren. De afgelopen twee weken kreeg het project extra urgentie door twee pogingen tot zelfdoding bij jongeren.
Onderzoek door de GGD in 2005 wees al uit dat 16 procent van de West-Friese jongeren met psychische problemen kampt. Van hen had bijna de helft wel eens aan zelfdoding gedacht. Een klein aantal ondernam daadwerkelijk een zelfmoordpoging. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat 43 procent van alle West-Friese jongeren tussen de 12 en de 16 met regelmaat stevig drinkt.
Volgens GGZ-directeur Langeveld is West-Friesland niet uniek. „Maar deze regio springt er wel uit. Het is hier allemaal net even een tandje erger dan op andere plekken in het land.” Met het project wil hij ervoor zorgen dat problemen eerder aan de oppervlakte komen. De GGZ trekt samen op met onder meer Brijder Verslavingszorg en Bureau Jeugdzorg. De regie is in handen van de burgemeesters van West-Friesland.
Langeveld benadrukt dat de GGZ niet opnieuw het wiel gaat uitvinden. „We bundelen de expertise en gaan aan de slag.” Uiteindelijk is het de bedoeling problemen vroeg op te sporen en in de urgentste gevallen buiten de wachtlijsten om snel hulp te kunnen bieden. Bij het leren signaleren komt de nadruk op leraren te liggen.
Langeveld sluit niet uit dat er op termijn een koppeling is te maken met een project dat van start is gegaan in de kop van Noord-Holland, dat grenst aan West-Friesland. Met steun van de provincie is het Centrum Jeugdbeleid Kop van Noord-Holland hier begonnen met het in een zo vroeg mogelijk stadium opsporen van psychosociale problemen bij leerlingen van de basisschool.