Economie

Fel glimmende trucks en kekke bestelwagentjes

AMSTERDAM - Stiller, schoner en compacter. De wereld van de bedrijfsauto moet ook aan het milieu. „We zijn deel van het probleem, maar werken ook aan een deel van de oplossing.”

Riekelt Pasterkamp
26 October 2007 09:19Gewijzigd op 14 November 2020 05:13
AMSTERDAM – Alle elf hallen van de RAI in Amsterdam staan deze dagen vol met fel glimmende trucks en kekke bestelwagentjes. Tijdens de tweejaarlijkse bedrijfsautobeurs zullen tienduizenden truckers en andere belangstellenden door de hallen sjokken. Foto’s
AMSTERDAM – Alle elf hallen van de RAI in Amsterdam staan deze dagen vol met fel glimmende trucks en kekke bestelwagentjes. Tijdens de tweejaarlijkse bedrijfsautobeurs zullen tienduizenden truckers en andere belangstellenden door de hallen sjokken. Foto’s

De Bedrijfsauto-RAI, oftewel The European Road Transport Show (Terts), wordt elke twee jaar in Amsterdam georganiseerd en is het internationale platform voor de Europese bedrijfswagenindustrie en het goederentransport op de weg. Volgens de organisatie is het de enige beurs in Europa waar alle grote merken zijn vertegenwoordigd.En dus staan alle elf hallen van de RAI vol met fel glimmende trucks en kekke bestelwagentjes. Tot en met volgende week zaterdag zullen tienduizenden truckers en andere belangstellenden door de hallen sjokken. De afdeling catering van de RAI heeft op voorhand ruim 20.000 kroketten en 50.000 liter bier ingeslagen.

Er is een duidelijk verschil met eerdere beurzen. In de jaren dat het milieu niet meetelde, gold hoe groter en beestachtiger hoe mooier. Nu zijn heel veel fabrikanten bezig met het tegengaan van CO2-uitstoot, roetfilters en alternatieve brandstoffen.

Vrachtwagens en bestelauto’s waren in 2006 gezamenlijk verantwoordelijk voor zo’n kwart van de CO2-uitstoot door het wegverkeer. „We realiseren ons dat we deel van het probleem zijn”, zegt de bestuursvoorzitter van Volvo Trucks, Staffan Jufors. „Maar we werken ook aan een deel van de oplossing.”

Hybride trucks, intelligente cruisecontrol en het beheerst omgaan met brandstof (door Volvo fuelwatch genoemd) moet de bedrijfstak een schoner imago bezorgen. Intussen kan Volvo de vraag naar trucks niet aan. Een nieuwe fabriek ten zuiden van Moskou moet met 10.000 afleveringen per jaar verlichting brengen.

Ook de Duitse truckbouwer MAN opent een nieuwe fabriek, in Polen. Volgens bestuursvoorzitter Anton Weinmann groeit de Oost-Europese markt explosief. MAN zag het aantal orders in één jaar met maar liefst 80 procent stijgen. Transportbedrijven die nu bestellen kunnen over negen maanden hun nieuwe ’baby’ in de armen sluiten.

De beurs in Amsterdam heeft het thema ”Start Future Now” meegekregen. Veel draait om de ’groene’ innovaties in de bedrijfstak. Neem Scania, met twee fabrieken in Nederland (Zwolle en Meppel). Scania heeft al ervaring met motoren die op andere brandstoffen dan diesel rijden. De beste kansen worden nu toegemeten aan motoren die op ethanol lopen. Volgens Lars Stenqvist van Scania gaat er volgend jaar in Stockholm een hybride bus op ethanol rijden. Toch is de komende jaren de macht nog aan diesel, stelt Stenqvist. „Niets verslaat de dieselmotor.”

Intussen zit marktleider Shell niet stil. De oliegigant lanceerde gisteren een nieuwe diesel die vanaf 1 november op alle stations in Nederland verkrijgbaar is. De nieuwe Shelldiesel vervangt de standaard dieselbrandstof en moet door de speciale samenstelling helpen om brandstof te besparen. „Het vrachtvervoer en de particuliere rijder profiteren van meer kilometers voor hetzelfde geld”, juicht Lauran Wetemans van Shell.

De International Van of the Year Award werd gisteren in Amsterdam toegekend aan drie modellen. Op papier althans, want onderhuids zijn de Peugeot Expert, de Citroën Jumpy en de Fiat Scudo dezelfde auto. De drie merken werken al geruime tijd samen op het gebied van lichte bedrijfsauto’s en dat werpt zijn vruchten af.

Ook in het segment van de compacte bestelauto met een laag brandstofverbruik slaan de drie fabrikanten de handen ineen. Dat levert drie keer dezelfde auto op met verschillende logo’s en namen: Nemo (Citroën), Bipper (Peugeot) en Fiorino (Fiat). In de kleine karretjes kan met enig passen en meten 2,5 kubieke meter bloemen, eieren of gereedschap. De fabriek van het trio in Turkije moet er 160.000 per jaar gaan leveren.

De Franse autobouwer Renault kan natuurlijk niet achterblijven en lanceerde gisteren de Kangoo Express Compact.

Nostalgie is er ook op de Bedrijfsauto-RAI. Vanwege de 60e verjaardag zet Volkswagen zijn bestelwagen in het zonnetje. Een op het oog gaaf exemplaar van „het beroemdste busje ter wereld” draait vrolijk rondjes.

Iets verderop staat het busje van de toekomst, de Atacama. En voor wie nu al een opvallende bestelwagen wil is er de Mercedes Viano X-clusive CDI 3.0. Uitgevoerd in obsidiaanzwart metallic. Met zes leren stoelen. Prijs: bijna 54.000 euro. Exclusief.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer