SGP Schouwen pleit voor nieuwe N57
ZIERIKZEE - De SGP-fractie op Schouwen-Duiveland dient donderdagavond een motie in om op het eiland een nieuw gedeelte van de N57 aan te leggen.
In de motie verzoekt de SGP het college om nadrukkelijk te pleiten voor een spoedige doortrekking van de N57 van de Stormvloedkering naar de Brouwersdam. Het college moet daarvoor zowel naar Rijkswaterstaat, minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en de Zeeuwse Gedeputeerde Staten, vindt de SGP.Het zogeheten poldertracé van de dammenroute loopt nu nog vlak langs Burgh-Haamstede over de Kraaijensteinweg. Fractievoorzitter C. van den Berge van de SGP is bang dat het verkeer over de Kraaijensteinweg in de nabije toekomst fors zal toenemen. „Je ziet nu al dat veel stukken op het traject Europoort-Terneuzen zijn opgewaardeerd of momenteel worden verbeterd. Kijk maar naar de Westerscheldetunnel en het stuk tussen Brielle en de Haringvlietsluizen. En natuurlijk krijgen we straks de aanpak van de wegvakken bij Middelburg en Vrouwenpolder. Daardoor komt er voor het vrachtverkeer een snellere route op het traject van de Europoort naar Terneuzen en Calais.”
Ook de aanleg van de Tweede Maasvlakte en een of meer containerterminals bij Vlissingen zal bijdragen aan meer vrachtverkeer over de dammenroute, denkt Van den Berge.
Overigens staat de Kraaijensteinweg voor volgend jaar op het programma om op de schop te gaan. Ook zullen dan verschillende andere kruispunten worden aangepakt. Volgens Van den Berge is dat niet genoeg. „Vanwege de toename van vooral het aantal vrachtwagens willen wij lokaal en doorgaand verkeer van elkaar scheiden, want het zal er hier niet veiliger op worden. Kruispunten aanpakken en rotondes aanleggen vormen geen oplossing voor het probleem.”
Verkeerswethouder Renden is sceptisch over het voorstel van de SGP. Volgens hem heeft het poldertracé al de aandacht van Rijkswaterstaat.
Bovendien zijn er de nodige tegenstanders van het poldertracé in de raad van Schouwen-Duiveland. Zij vrezen dat het scheiden van lokaal en (inter)nationaal verkeer alleen maar een aanzuigende werking zal hebben, waardoor er nog meer vrachtwagens door Schouwen komen.