ChristenUnie: Verdubbel Valleilijn
DEN HAAG - De ChristenUnie wil graag een verdubbeling van het spoor op de Valleilijn tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. De partij heeft daarover dinsdag in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Eurlings van Verkeer.
De partij pleit voor verdubbeling van het hele traject of ten minste een groot deel ervan. Door toename van het goederenvervoer is op het huidige enkelspoor steeds minder ruimte voor passagierstreinen. In 2008 kunnen er dagelijks zes treinen minder rijden, omdat het toenemende goederenvervoer altijd voorrang heeft. Bovendien ontstaan er problemen als er onderhoud nodig is aan het spoor, aldus de ChristenUnie.Op de Valleilijn zijn al langer vervoersproblemen. Connexxion kreeg onlangs tot tweemaal toe een miljoenenboete van de provincie Gelderland. De vervoerder slaagde er niet in om treinen op tijd te laten rijden op het traject.
Eurlings staat onder grote druk om op korte termijn het spoornetwerk flink uit te breiden. De Nederlandse Spoorwegen en een meerderheid in de Tweede Kamer gaven onlangs al aan dat de komende jaren miljardeninvesteringen nodig zijn om de door het kabinet beoogde groei van 5 procent in het reizigersvervoer te halen.
De Valleilijn is slechts een voorbeeld in een lange rij van trajecten waar investeringen noodzakelijk zijn. Als het aan NS ligt, komen er vier sporen te liggen op de belangrijkste tracés in en rond de Randstad. Op 19 november komt Eurlings met een plan voor het verbeteren van het spoor.
De klachten over de slechte staat van het spoorwegnetwerk lopen de spuigaten uit, zo zei een woordvoerder van het Gelderse vervoerbedrijf Syntus gisteren. De onderneming is al vier jaar in gesprek met spoorbeheerder ProRail over noodzakelijke investeringen in het spoor, tot op heden zonder het gewenste resultaat. Manager Remko ten Brinke: „Onze klanten klagen steen en been en ze hebben gelijk. Al jaren geleden heeft ProRail beloofd verbetering aan te brengen, maar tot op heden met weinig zichtbaar resultaat. Nog steeds kampen vervoerder en reizigers met seinstoringen, overwegstoringen, kapotte relaiskasten, slecht functionerende wissels, ontbrekende detectie van treinen en beperkte plekken waar treinen elkaar kunnen kruisen.”
De afgelopen dagen werd het treinverkeer in het Syntusgebied verscheidene keren getroffen door urenlange storingen. Reizigers moesten gebruikmaken van bussen en hadden te maken met forse vertragingen. Syntus heeft begrip voor klagende klanten. „Reizigers hebben in feite niets te maken met ProRail, ze kopen een vervoersbewijs bij Syntus”, aldus de onderneming.
„Syntus heeft absoluut een punt”, erkent een woordvoerster van ProRail. Ze legt uit dat het beveiligingssysteem op de lijn Arnhem-Winterswijk is verouderd. Met de provincie Gelderland en de stadsregio Arnhem-Nijmegen zijn afspraken gemaakt over een gezamenlijke investering van 9 miljoen euro. De betrokken partijen hebben ervoor gekozen om niet alleen het beveiligingssysteem te verbeteren, maar ook een reeks andere aanpassingen in één keer door te voeren. „Eind 2008 moet het project klaar zijn”, aldus de ProRailwoordvoerster.