Aanpak ‘vierkante’ wielen van trein geautomatiseerd
UTRECHT (ANP) - Spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen hebben de strijd tegen gladheid en ’vierkante’ wielen op het spoor geautomatiseerd.
Dit najaar bepaalt voor het eerst een computer met behulp van gps waar het spoor moet worden voorzien van Sandite, een gel met zand en metaaldeeltjes die de spoorstaven stroever maakt.In de herfst ontstaat met name in bosgebieden steevast gladheid op het spoor doordat vallende bladeren worden platgereden. In combinatie met vocht ontstaat volgens de NS en ProRail „een gladde, doorzichtige koolstoffilm op de rails.”
Als de bedrijven daar niets tegen ondernemen, komen er vooral door slippen bij het remmen beschadigingen aan de wielen. De wielen worden dan ’vierkant’, en moeten snel naar de werkplaats voor reparatie met als gevolg uitval van treinen en vertragingen.
NS en ProRail hebben een speciale installatie in zes treinen ingebouwd om Sandite op de rails te kunnen spuiten. Deze treinen rijden vooral op trajecten met veel bomen langs het spoor. Daarnaast staan op verschillende plekken vaste installaties die de gel op het spoor aanbrengen.
De spoorbeheerder en het openbaarvervoerbedrijf zetten verder het meetsysteem Gotcha in, dat op verschillende locaties in het land de kwaliteit van de wielen van de treinen inspecteert. Wanneer blijkt dat wielen niet meer in orde zijn, volgt reparatie of vervanging bij een werkplaats van het onderhoudsbedrijf NedTrain.