Ouders alerter op internetgedrag kind
ROTTERDAM - Ouders stellen meer regels aan het internetgebruik door hun kinderen en houden hun internetgedrag ook beter in de gaten. Dat blijkt uit een rapport van het Rotterdamse onderzoeksinstituut IVO, dat donderdag verscheen.
Het instituut deed de afgelopen twee jaar onderzoek onder 4900 jongeren en 3300 ouders. Volgens het IVO zijn ouders „strenger” geworden in hun toezicht op het internetgebruik door hun kinderen. Ze stellen scherpere grenzen aan de tijd die hun kinderen mogen surfen en gamen en letten meer dan voorheen op de inhoud van de spellen en filmpjes.Mede als gevolg van het stellen van meer regels is internetgebruik onder jongeren afgenomen. Waren zij in 2006 nog gemiddeld 11,5 uur per week online, dit jaar zitten zij gemiddeld 10,5 uur per week achter internet.
Ook internetverslaving onder jongeren is afgenomen, aldus het IVO. Het percentage jongeren dat dwangmatig bezig is met gamen, daalde van 4,3 in 2006 naar 3 in 2007. „Een duidelijke trendbreuk”, aldus onderzoekster dr. R. van den Eijnden van het IVO.
Het onderzoek toont aan dat de kwaliteit van het gesprek dat ouders met hun kinderen over internetgebruik aangaan, niet altijd even optimaal is. „Nogal wat jongeren geven aan dat zij zich niet serieus genomen voelen. Zij voelen zich door hun ouders niet begrepen”, aldus Van den Eijnden.
Volgens de onderzoekster moeten ouders ervoor waken dat zij te streng zijn, zeker als kinderen de leeftijd van 15 jaar bereiken. „Jongeren zijn gevoelig voor redelijkheid. Bij het maken van afspraken moeten ouders letten op de schoolprestaties, de betrokkenheid bij gezinsactiviteiten en de manier waarop hun kinderen in sociaal opzicht functioneren.”
Dat ouders en kinderen minder goede gesprekken over internetgebruik voeren, is een nadelige ontwikkeling. Goede communicatie over internetgebruik helpt volgens Van den Eijnden het ontstaan van dwangmatig internetgebruik bij jongeren tegengaan.
Het onderzoek toont aan dat 97 procent van de jongeren van 11 tot en met 15 jaar thuis toegang tot internet heeft. Meer dan 70 procent van hen speelt wel eens online games. De populariteit van de chatsite MSN-messenger is afgenomen. Meer jongeren zijn lid geworden, maar ze besteden er minder tijd aan. Wel maken ze meer gebruik van profielsites als Hyves.