Economie

GMV neemt structuur organisatie op de schop

Het GMV wijzigt de structuur van de organisatie. Het christelijk vakverbond wil zich als ”netwerkorganisatie” gaan positioneren. In de nieuwe opzet krijgen de ledengroepen werknemers, ondernemers, jongeren en ”anders actieven” ieder een eigen profiel.

Redactie economie
20 September 2002 08:25Gewijzigd op 13 November 2020 23:49

„In een netwerkorganisatie hoeven wij niet zelf alle kennis meer in huis te hebben”, zei GMV-voorzitter H. Timmermans donderdag in een toelichting. In plaats van zich bezig te houden met klassieke vakbondstaken, zoals collectieve belangenbehartiging, wil het GMV meer een rol van coach en adviseur vervullen. „Wij zijn niet primair een organisatie die namens de leden naar buiten optreedt, maar wij zijn er een die mensen in hun eigen werkomgeving versterkt.”

Zo constateert het GMV een toename van vragen die betrekking hebben op integriteit. Timmermans: „Nu de hype van de alsmaar groeiende economie over is, groeit de belangstelling voor waarden eromheen.” Bij de hoger opgeleide leden bestaat een toenemende behoefte aan loopbaanbegeleiding.

Om beter op specifieke vragen te kunnen inspelen, heeft het GMV besloten de onderscheiden doelgroepen organisatorisch van elkaar te scheiden. Onder de paraplu van de verenigingsstructuur komen vier ”business units” met ieder een eigen bestuurder en een manager. Huidig algemeen secretaris J. Westert gaat het profiel werknemers vormgeven. Voor het profiel ondernemers staat K. Smilde, directeur Real Estate bij Luchthaven Schiphol, kandidaat.

GMV-Werknemers en GMV-Werkgevers, zoals de voorlopige werktitels luiden, gaan per 1 januari 2003 van start. GMV-Jongeren en GMV-Anders Actieven volgen spoedig daarna, zo is althans de bedoeling. Westert zei niet bang te zijn voor versnippering, ook niet als in de toekomst mogelijk nog meer profielen ontstaan. „We isoleren ons volstrekt niet van elkaar. Het is de bedoeling dat de leden meer gericht gebruik kunnen maken van de onderlinge expertise.”

„De nieuwe labels moeten onze herkenbaarheid vergroten”, benadrukte Timmermans. In een begeleidend persbericht erkent de jubilerende organisatie, die dit jaar het vijftigjarig bestaan vierde, dat het imago een zwakke kant heeft. Waarschijnlijk zal de naam GMV, die nadrukkelijk wijst op het voorheen exclusief gereformeerde karakter van het vakverbond, op termijn plaatsmaken voor een andere naam. Timmermans: „We hebben voorlopig andere prioriteiten.”

De GMV-voorzitter ontkende dat de afvlakkende ledengroei een voorname drijfveer vormt voor de herstructureringsplannen. Het GMV telt momenteel zo’n 12.000 leden. Toch beschouwt de organisatie een „forse ledengroei” in de komende vijf jaar als noodzakelijk. Om het mooie ronde getal van 15.000 leden te bereiken, gaat binnenkort een grootse actie van start. Timmermans noemde de ChristenUnie een „interessante doelgroep.”

In financieel opzicht hoeft de organisatie zich volgens hem geen zorgen te maken. „Daarin zien wij geen noodzaak voor verandering. Wij sluiten met een jaarlijks overschot op de begroting.” De 25 medewerkers van het GMV hoeven dan ook niet te vrezen voor hun baan. Integendeel, komende jaren kunnen zij wellicht een vijftal nieuwe collega’s verwelkomen.

En de mondige, veelal goed opgeleide leden van het GMV mogen alvast voorzichtig met een bescheiden contributieverhoging rekening houden. Profilering kan mooi zijn, maar moet ergens van worden betaald.

De algemene ledenvergadering vergadert op 9 november over de voornemens.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer