Nederlander wil af van nachtelijke reclameverlichting
UTRECHT (ANP) - Negen van de tien Nederlanders willen dat reclameverlichting ’s nachts uitgaat.
Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Tangram in opdracht van Stichting Natuur en Milieu en De Provinciale Milieufederaties onder 1000 Nederlanders, waarvan de resultaten dinsdag bekend werden.Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlander ’s nachts niet zit te wachten op verlichting van reclamemasten en het aanlichten van kerken, monumenten, gemeentehuizen en kantoorpanden. Respectievelijk 88,9 procent (reclameverlichting) en 86,5 procent (sierverlichting) vindt het een goed idee als deze verlichting voortaan ’s nachts uitgaat.
De organisaties willen dat het kabinet en gemeenten zo snel mogelijk regels opstellen die een einde maken aan reclame- en sierverlichting tussen 00.00 en 06.00 uur.
De ondervraagden willen in ruime meerderheid (77 procent) dat de overheid regels opstelt om de toename van nachtelijke reclame- en sierverlichting te stoppen. Slechts 8 procent van Nederland vindt dat de overheid zich daar niet mee moet bemoeien. Belangrijkste redenen om tegen de nachtelijke verlichting te zijn, zijn energiebesparing en het tegengaan van lichthinder.