Binnenland

Afhandeling melding politie vaak ongewis

DEN HAAG (ANP) - Ongeveer twee derde van de burgers krijgt na een melding aan de politie niets te horen over de afhandeling daarvan. Een kwart van hen weet zelfs niet of agenten ermee aan de slag zijn gegaan.

16 October 2007 11:59Gewijzigd op 14 November 2020 05:11

Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) dat maandagnaar de Tweede Kamer is gestuurd. „Burgers willen serieus behandeld worden”, aldus de onderzoekers, die ervoor pleiten dat politiekorpsen mensen consequenter vertellen hoe hun melding is afgehandeld. „Wanneer een burger de politie informatie verstrekt, verwacht deze dat daarmee iets wordt gedaan.”De IOOV verwacht dat de bereidheid om incidenten te melden toeneemt naarmate korpsen mensen beter op de hoogte houden van de afloop. Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) onderschrijft de conclusies uit het rapport. Zij noemt het opmerkelijk dat er problemen zijn met het achteraf informeren van melders.

Het onderzoek van de inspectie concentreerde zich op meldingen die niet spoedeisend zijn, maar waarbij mensen wel optreden van de politie verwachten. De helft van de korpsen registreert de afhandeling daarvan niet of onvoldoende.

De IOOV constateert dat de politie wel goed bereikbaar is voor mensen die ergens melding van willen maken. Zowel telefonisch en via e-mail als op de politiebureaus zijn de medewerkers die meldingen opnemen goed te bereiken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer