Op pad met een gehuurd stuur
Vraag een willekeurige Nederlander naar zijn vervoermiddel op de lange afstand. Tien tegen een is het antwoord óf het openbaar vervoer óf de auto. Een tussenweg lijkt niet te bestaan. Brancheorganisatie Bovag meent van wel en voert intensief campagne om de huurauto te promoten. Wel de lusten, niet de lasten.
„De campagne ”Huur ’n stuur” richt zich in eerste instantie met name op jongeren”, zegt mr. Arnoud Koedijk, secretaris van de Autoverhuur Ledenassociatie (AVL), een afdeling van de Bovag. „Uit onderzoek blijkt dat veel jongeren niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden en voordelen van een huurauto. De campagne richt zich op de leeftijdsgroep van 21 tot 27 jaar. Dat is de groep die net zo’n beetje van school komt. Zij raken hun OV-jaarkaart kwijt en moeten een vorm van vervoer gaan kiezen.”
Veel jongeren kijken op dat moment niet verder dan een eigen tweedehandsje of het openbaar vervoer, meent Koedijk. „Dat een huurauto een goed alternatief is, komt niet bij hen op. Autoverhuur op zich kennen ze wel, maar ze plaatsen dat nog niet in hun eigen leefwereld. Het idee erover blijft vaak steken bij het huurbusje of de vrachtwagen. De praktijk is echter dat de huurder per situatie en moment kan kiezen wat en hoe hij rijden wil: sportief, comfortabel, groot, klein of zakelijk. Flexibel dus.”
Autohuur heeft echter ook met imago en emotie te maken. Koedijk herkent en erkent dat. „Vooral bij particulieren telt de auto nog steeds als statussymbool of ze hebben er een omdat dat zo prettig is. Ook de toegenomen welvaart stimuleert het bezit van een of meer auto’s, ook al kost dat geld. Vandaar dat autoverhuur het tot nu toe vooral in de zakelijke markt goed doet. Daar tellen de cijfertjes, en dan blijkt dat huren vaak voordeliger is dan het bezitten van auto’s of het vergoeden van kilometers. Driekwart van de verhuurmarkt komt dan ook op het conto van de zakelijke huurder.”
Weekeind
Toch is de AVL er niet bang voor om op de particuliere markt te gaan werken. „Juist daar is nog veel marktaandeel te halen en bovendien: huren is echt een alternatief. Wij hebben laten berekenen dat iemand die jaarlijks 7000 kilometer of minder rijdt goedkoper uit is met een huurauto. Voor de berekening ging de AVL uit van een middenklasseauto van zo’n vier jaar oud, zeg maar ”de gemiddelde auto”. De huurautorijder betaalt per gereden kilometer. Verzekering, wegenbelasting en afschrijving komen helemaal voor rekening van de verhuurder. Voor huren geldt: 0 kilometer is 0 euro.
De bankmedewerker die in hartje Amsterdam woont en op zijn fiets naar het werk gaat, hoeft dus geen dure parkeerplaats meer te huren voor een auto die vrijwel alleen in het weekeind wordt gebruikt. Als hij een auto nodig heeft, huurt hij er een. Scheelt ook nog in de kosten. Want een auto kost al geld als hij stilstaat.”
De campagne richt zich op de genoemde groep jongeren omdat zij een vervoerskeuze moet maken. „Zij zijn nog niet verwend met een eigen auto, hebben vaak weinig te besteden en zijn daardoor vatbaar voor rationele argumenten”, meent Koedijk. Toch komt emotie ook hier om de hoek kijken. „Jongeren zijn ook modegevoelig en willen steeds weer wat anders. Het is niet economisch, maar wel de realiteit. Kijk maar naar de markt voor mobiele telefoons. De autobranche kan daarop inspelen: een huurauto is vrijwel nooit ouder dan een jaar. Nieuw dus. Precies wat jongeren willen.”
Vakantie
Het lijkt erop dat de AVL het tij mee heeft. De verhuurmarkt wordt meer en meer aan de onbekendheid ontrukt. Dit jaar bijvoorbeeld ging zo’n 10 meer procent vakantiegangers dan vorig jaar met een huurauto op pad, weet Koedijk. „Deze zomer waren er 33.000 huurauto’s ’op vakantie’. Thuis hebben de huurders een kleine auto voor het woon-werkverkeer, in de vakantie huren ze een auto die bij hun gezins- en vakantieomstandigheden past.”
Niet verwonderlijk dus dat met name grotere auto’s en mpv’s het goed deden deze zomer. Maar ook cabriolets waren erg in trek, aldus een Bovag-rapportage. De AVL ziet deze ontwikkeling als het begin van een omwenteling in het bezit en het gebruik van de auto. „In de toekomst zullen we steeds vaker van auto wisselen. Natuurlijk zullen huishoudens graag de beschikking willen hebben over een of meer auto’s die vrijwel dagelijks worden gebruikt. Maar voor allerlei uitzonderingssituaties zullen we steeds vaker een type auto huren dat speciaal daarvoor geschikt is. Vakantie is daar een voorbeeld van.”
”Autodating”
Een afgeleide vorm van autoverhuur is ”autodating”. Hierbij huurt de klant niet individueel een auto, maar sluit hij een abonnement af met een autovlooteigenaar die zijn voertuigen speciaal voor dit doel ter beschikking stelt. Deelnemers betalen een vast bedrag per maand en per gereden kilometer. Na een telefoontje zorgt een medewerker van het autodatebedrijf ervoor dat de auto -meestal wel eenheidsworst- op de afgesproken tijd op de autodateplek staat. Het daar achterlaten van het voertuig is genoeg om weer autoloos te zijn.
Dat het idee aanslaat, bewijst het bedrijf Greenwheels. In 1995 startte de onderneming in Rotterdam met drie auto’s, allemaal Peugeots 106. Nu heeft het ruim 300 parkeerplekken in zeventien steden, terwijl uitbreiding naar 25 in het verschiet ligt.
Hoewel cardating dus wezenlijk iets anders is dan huren, dienen beide toch hetzelfde doel: een auto op tijd en op maat. Zowel de AVL als andere organisaties maken zich er sterk voor dat idee te promoten. Nu dus eerst onder jongeren. Koedijk: „Ze zijn nog zo onbedorven.”
Meer informatie: www.huureenstuur.nl of www.bovag.nl.