Economie

Zorgenkindje slaat de vleugels uit

AMSTERDAM (ANP) - Singapore Airlines heeft maandag de eerste Airbus A380 officieel in ontvangst genomen. Over tien dagen volgt de eerste commerciële vlucht. De ontwikkeling van de superjumbo door de Europese vliegtuigbouwer Airbus verliep allesbehalve probleemloos. Door een reeks technische problemen liep de levering van het toestel ruim twee jaar vertraging op.

15 October 2007 09:17Gewijzigd op 14 November 2020 05:11
AMSTERDAM – De ontwikkeling van de superjumbo, de A380, door de Europese vliegtuigbouwer Airbus verliep allesbehalve probleemloos. Door een reeks technische problemen liep de levering van het toestel ruim twee jaar vertraging op. Maandag kon Singapore Air
AMSTERDAM – De ontwikkeling van de superjumbo, de A380, door de Europese vliegtuigbouwer Airbus verliep allesbehalve probleemloos. Door een reeks technische problemen liep de levering van het toestel ruim twee jaar vertraging op. Maandag kon Singapore Air

Toen het ontwerp van de A380 ruim zeven jaar geleden de tekentafel verliet, becijferde Airbus dat het ten minste 270 exemplaren aan de man zou moeten brengen om uit de kosten te komen. Dat leek lange tijd te lukken, maar de vele vertragingen waren voor sommige klanten aanleiding hun order te annuleren. Dat terwijl het aantal vliegtuigen dat verkocht moet worden om quitte te spelen door de extra kosten verder is opgelopen.De schade die Airbus heeft geleden door alle problemen wordt geschat op 1 tot 2 miljard euro. Om die verliezen af te dekken, moest moederbedrijf EADS fors saneren. Eerder dit jaar kondigde het concern aan dat zeker 10.000 banen in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje zullen verdwijnen. Topman Christian Streiff van Airbus ruimde vorig jaar al het veld.

Ook toeleveranciers hadden te lijden van de problemen rond de A380. Het Nederlandse industrieconcern Stork, dat onder meer de bekabeling voor de motorophanging en de cockpit van de superjumbo heeft geleverd, behoorde tot de gedupeerden. Als gevolg daarvan moest het bedrijf tientallen banen schrappen.

De staart van de A380 torent ruim 24 meter boven de grond uit. Het toestel is 73 meter lang en heeft een spanwijdte van bijna 80 meter. Leeg weegt het gevaarte 275 ton, volledig beladen ruim het dubbele. In de normale stoelconfiguratie met drie klassen kan het vliegtuig 555 passagiers vervoeren. Als alleen economystoelen worden gebruikt, kan dat oplopen tot 840.

Daarmee is de jongste telg uit de Airbusfamilie het op een na grootste vliegtuig en het grootste passagierstoestel ter wereld. Alleen de zesmotorige Antonov 225, een vrachttoestel van Oekraïense makelij, is groter met een lengte van 84 meter en een spanwijdte van ruim 88 meter. De dubbeldeks A380 heeft bijna de helft meer vloeroppervlak dan de Boeing 747.

Sceptici menen dat de Airbus A380 veel te groot is om een echt succes te worden. Weinig luchtvaartmaatschappijen zouden echt zitten te wachten op een toestel van die omvang.

Concurrent Boeing komt binnenkort wel met een verlengde versie van de 747 die met de A380 moet concurreren, maar mikt verder vooral op nieuwe vliegtuigen met een lager brandstofverbruik, zoals de 787 Dreamliner.

Inmiddels hebben zestien luchtvaartmaatschappijen de nieuwste Airbus besteld. De meeste afnemers zijn maatschappijen in Azië. KLM-Air France heeft nog geen bestelling geplaatst.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer