Miljarden naar snelwegen hoofdstad
DEN HAAG (ANP) - Uitbreiding van het wegennet tussen Amsterdam en Almere gaat 3,5 miljard euro kosten.
Het aantal rijbanen op de A6 verdubbelt tussen 2011 en 2017 en de A9 komt tussen Amsterdam-Zuidoost en Amstelveen gedeeltelijk in drie tunnels te liggen. Verder gaat het kabinet flink investeren in betere spoorverbindingen.Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Minister Eurlings van Verkeer kondigde ook aan dat hij in november komt met een investeringsplan om het openbaar vervoer tussen Almere en Amsterdam fors te verbeteren. „Het verkeer staat niet alleen vast op de Hollandse Brug”, zei Eurlings. „In de trein moet je vaak staan in de spits.” De CDA-bewindsman wilde nog geen concrete maatregelen en investeringsbedragen noemen.
Het vorige kabinet besloot een jaar geleden al tot verbreding van delen van de A1, de A6 en de A10-Oost, nadat de omstreden variant van een ondertunnelde snelweg (de A6-A9) langs het Naardermeer was afgeschoten. Sindsdien onderhandelden de diverse overheden met elkaar om tot een definitieve oplossing te komen.
Deze week bereikten ze een akkoord en vrijdag vierden de politiek verantwoordelijken dat in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag met een glas champagne. „De knoop is nu definitief doorgehakt”, zei Eurlings, die verwacht dat de eerste werkzaamheden nog deze kabinetsperiode beginnen. Het project wordt stapsgewijs uitgevoerd en moet in 2017 klaar zijn. Het Rijk neemt het leeuwendeel van de kosten voor zijn rekening. De lagere overheden dragen 261 miljoen euro bij.
Het kabinet hoeft geen extra geld vrij te maken om het plan uit te voeren. Er wordt al vijf jaar gesproken over het verbeteren van de infrastructuur in dit deel van de Randstad en de benodigde gelden waren al gereserveerd.
De werkgeversorganisatie VNO-NCW is blij met het kabinetsbesluit. „De minister toont hier leiderschap en daadkracht. Er is te lang helemaal niets gebeurd in het filedossier”, zegt VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes. Hij verwacht dat er nu ook snel een besluit komt over de aanleg van de A4 Midden-Delfland, waarover al ettelijke decennia wordt gesproken.
Niet iedereen is enthousiast. Milieudefensie en twee belangenorganisaties van omwonenden kondigden gisteren meteen aan dat ze het kabinetsbesluit aan de rechter gaan voorleggen. De organisaties pleiten voor een eigen plan, dat uitgaat van het terugdringen van autoverkeer, onder meer door invoering van een spitsheffing.