Zeven op de tien Nederlanders lezen een krant
AMSTERDAM - Ruim zeven op de tien Nederlanders lezen dagelijks een krant. Dat zijn in totaal 9,6 miljoen lezers.
Bijna iedere Nederlander (96 procent) leest „wel eens” een dagblad, zo bleek vrijdag uit het bereikbaarheidsonderzoek van kranten door het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).Uit de NOM Printmonitor, die bijhoudt hoeveel Nederlanders ouder dan dertien jaar een krant lezen, blijkt dat het bereik van de dagbladen stabiel blijft. „De oorzaak van die stabiliteit is het hoge percentage abonnementen. Maar liefst 86 procent van de oplage van betaalde kranten wordt aan huis bezorgd, een aandeel dat uniek is in de wereld”, aldus de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen Cebuco.
De lezerskringen van regionale en landelijke dagbladen zijn van vergelijkbare omvang. Dagelijks bereiken beide groepen met respectievelijk 36 en 37 procent circa 5 miljoen Nederlanders.
De grootste titel is De Telegraaf met een bereik van 16 procent. Het AD komt volgens de nieuwe NOM-cijfers uit op 12 procent. De Gelderlander is met 4 procent de grootste regionale krant. De gratis krant met het hoogste bereik is Metro, die uitkomt op een gemiddeld dagbereik van 14,4 procent.
Ondanks het stabiele beeld bij de dagbladen zijn er toch diverse primeurs te melden, aldus Cebuco. Voor het in 2006 gelanceerde nrc.next is voor het eerst een NOM-bereikscijfer beschikbaar. De titel blijkt anderhalf jaar na de lancering dagelijks 311.000 Nederlanders aan zich te binden, 2,3 procent. Ook is er een bereikcijfer bekend voor De Pers (5,2 procent). De gratis krant Dag is door de recente lancering nog niet in de NOM-cijfers terug te vinden.