Pads springplank naar espresso
AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn mag met zijn puC dan in gevecht zijn met de Senseo van Philips en Douwe Egberts, een toename van het aantal bakjes koffie is komende jaren niet te verwachten. De koffiemolen maalt de komende jaren vooral voor de espresso.
In 2001 zorgde de Senseo voor een ongekende sensatie. Na tientallen jaren veranderde de manier van koffiezetten. De koffie zelf werd er niet echt beter van, beweren de echte koffiedrinkers. Toch groeide in vijf jaar tijd het marktaandeel van de pad naar 28 procent. Daar wilde Albert Heijn, of liever gezegd de Ahold Coffee Company, ook wel een graantje van meepikken. Met de puC zal het vooral aandeel moeten afsnoepen van de Senseo.De hoeveelheid koffie die de Nederlanders drinken heeft zich de afgelopen jaren gestabiliseerd, blijkt uit cijfers. De Nederlander drinkt in ieder geval al drie jaar lang 3,2 kopjes per dag. Michael Römer, directeur van de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers, verwacht ook niet dat dit gaat veranderen. „Mensen willen vooral betere koffie drinken en stappen via de pads over naar de espresso.”
Dat blijkt ook uit cijfers van onderzoeksbureau GfK over de verkoop van koffiemachines. Die markt groeit met 3,9 procent en daarbinnen groeit het aandeel van de espressomachine met maar liefst 38 procent. Daar profiteert vooral marktleider Nespresso van. „Ons aandeel binnen de espressomachinemarkt in Nederlands is 49 procent. Dat is een groei van 10 procent ten opzichte van de periode januari tot augustus 2006. Met andere woorden: een op de twee espressomachines die worden verkocht in Nederland is een Nespresso”, aldus Els Marivoet, directeur marketing en communicatie van Nespresso Benelux.
Afgelopen week introduceerde Nespresso een nieuwe lijn aan machines en enkele nieuwe smaken in het Tuschinskitheater in Amsterdam. Uit die presentatie bleek nog maar eens dat koffie big business is. De espressoleider maakte een nieuw reclamefilmpje, die het trendy beeld van de espresso moet bestendigen.
„De espressomarkt zal komende jaren meer gaan groeien door de voorkeur van de consument en door de activiteiten van de espressokoffiebranders en fabrikanten van espressomachines”, stelt Römer. Net als bij andere lifestyleproducten gaat het om de beleving.