Binnenland

Eurlings: Te weinig ruimte in HSL-contracten

DEN HAAG (ANP) – Verkeersminister Eurlings heeft donderdag de Tweede Kamer geschetst hoe weinig speelruimte de contracten inzake de hogesnelheidslijn HSL-Zuid hem geven.

11 October 2007 14:32Gewijzigd op 14 November 2020 05:10

Volgens hem heeft hij te weinig „knoppen", zijn er te veel partijen en zijn de risico’s zo weinig gespreid dat die snel bij de Staat belanden. Eurlings zei ook dat in het verleden te veel is uitgegaan van goedweerscenario’s. „Zekerheden werden voor pseudozekerheden ingewisseld.“Alle reële risico’s zijn volgens hem nu wel in beeld. Bovenaan de lijst staat het ERTMS-spoorbeveiligingssysteem, bevestigde de bewindsman eens te meer. De problemen daarmee zitten achter de opnieuw vertraagde ingebruikname van de eerste snelle treinen, die eind dit jaar hadden moeten gaan rijden. „Ik sluit niet uit dat we anders december hadden gehaald”, aldus Eurlings.

Er is nog zo veel onzeker rond dit systeem, dat het volgens hem „onverantwoord" is een nieuwe datum te prikken voor de eerste treinen tussen Amsterdam en Rotterdam. Wat de volledige ingebruikname van de HSL-Zuid naar Parijs betreft, staat de aanvangsdatum van oktober 2008 nog wel overeind, „maar de kans is wel kleiner geworden."

Vanwege het verschuiven van die datum kan exploitant HSA rekenen op een schadevergoeding van 37,5 miljoen euro. „37,5 miljoen is veel, maar 49 miljoen was geëist", aldus Eurlings. CDA-partijgenoot en -fractiewoordvoerder Koopmans vond dat toch onbevredigend. Volgens Eurlings zit hij vast aan het contract. „Wij zijn de zwakke broeders."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer