Consument geeft meer geld uit in de supermarkt
AMSTERDAM (ANP) - Consumenten hebben weer meer geld uitgeven in de supermarkt. Uit gegevens van het onderzoeksbureau GfK blijkt dat de omzet vorige maand uitkwam op 2,18 miljard euro.
Dat is 5,5 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar, maakte het onderzoeksbureau maandag bekend. Van de totale omzet werd 0,5 procent op zondag gerealiseerd. Het GfK constateert dat vooral alleenstaanden en tweeverdieners relatief vaak op deze dag in de supermarkt te vinden zijn.Het gemiddelde bedrag op de kassabon steeg van 20,03 euro naar 20,39 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen nam volgens GfK toe met 3,6 procent.
De omzetstijging van 5,5 procent is de sterkste van het afgelopen jaar. GfK weet niet wat de precieze oorzaak is van de forse stijging. „Het heeft waarschijnlijk te maken met de prijsstijgingen van onder meer brood en melk”, verklaarde onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK. De prijzen voor zuivelproducten, brood, kaas en chocolade zijn de afgelopen maanden fors gestegen.
„Aan de andere kant is ook het aantal kassabonnen toegenomen”, aldus Holla. „Mensen zijn dus ook vaker naar de supermarkt gegaan, misschien in verband met het weinig zomerse weer de afgelopen maanden.”