Formulieren overheid in 2008 helderder
DEN HAAG (ANP) - De 25 meest gebruikte overheidsformulieren zijn uiterlijk eind volgend jaar begrijpelijk.
Dat beloven de rijksoverheid en de gemeenten in een pakket afspraken waar ze vrijdag voor hebben getekend. Ze erkennen dat veel mensen zich ergeren aan de te ingewikkelde formulieren.Daarom wordt er een „norm van begrijpelijkheid” ontwikkeld, krijgen de makers van formulieren specifieke trainingen om heldere taal te gebruiken en komt er een helpdesk. Nieuwe formulieren zullen bovendien zo worden opgesteld dat de gebruiker ze begrijpt.
Voorbeelden van vaak gebruikte formulieren zijn de belastingopgave en papieren voor de aanvraag van de bijstand of huur- en zorgtoeslag. Een derde van de Nederlanders laat formulieren door anderen invullen, omdat ze het zelf te moeilijk vinden.
De gemeenten en het Rijk hebben verder afgesproken dat ze met een systeem gaan werken waarmee burgers en bedrijven de afhandeling van hun aanvraag kunnen volgen. Dat moet meer inzicht geven in de wacht- en behandeltijden, zodat die kunnen worden verkort en de dienstverlening kan worden verbeterd.
Ook hoeven mensen nog maar één keer hun gegevens te verstrekken aan een zogeheten klantcontactcentrum van de overheid.
De afspraken vloeien voort uit het in juni gesloten bestuursakkoord tussen gemeenten en het Rijk. Die moeten leiden tot minder regels en een betere dienstverlening. Zo brengt de overheid uiterlijk in 2010 de administratieve lasten voor bedrijven bij het verkrijgen van subsidies met 25 procent terug.