„Bescherm jeugd tegen telefoonkosten”
DEN HAAG - De Consumentenautoriteit gaat optreden tegen mogelijk misleidende gedragingen van aanbieders van gratis ringtones op websites voor kinderen en jongeren.
Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken kondigde dat woensdag aan in Den Haag, tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van het eenjarig bestaan van Consuwijzer, een informatieloket van de overheid voor consumenten.De Consuwijzer opende in juni van dit jaar een speciaal meldpunt over ringtones en andere sms-diensten en kreeg daar 520 meldingen. Na het downloaden van een ringtone blijken mensen vaak ongewenst vast te zitten aan een duur sms-abonnement, waarvoor zij zich niet of moeilijk kunnen afmelden. Onder het wakend oog van toezichthouder Opta passen de aanbieders van deze diensten nu hun gedragscode aan.
Stichting De Ombudsman vindt dat ouders hun minderjarige kinderen moeten kunnen behoeden voor dure sms-abonnementen. In een woensdag verstuurde brief aan de staatssecretaris stelt de stichting daarom voor dat providers 06-nummers die in gebruik zijn bij jongeren, registreren. Ouders kunnen dat nummer dan blokkeren voor sms-abonnementen.
Er is grote behoefte aan transparantie over sms-diensten, aldus De Ombudsman. Al in 2003 meldde De Ombudsman dat er veel klachten waren over sms-diensten. De stichting wil dat een abonnement pas ingaat wanneer de consument expliciet bevestigt dat hij een abonnement wil. Dat voorkomt dat mensen die denken alleen iets te hebben opgevraagd, opeens een abonnement blijken te hebben.
SP-Tweede Kamerlid Gerkens dringt al langer aan op het aanpakken van de aanbieders met „schimmige praktijken” en wil dat er boetes worden opgelegd. Ook de Ombudsman heeft erop gewezen dat veel jongeren de dupe worden van het bestellen van een ringtone. Bovendien moeten wat de Ombudsman betreft ouders de mogelijkheid hebben om nummers te blokkeren en zo hun kinderen te behoeden voor dure sms-diensten.