Binnenland

Onderzoek: Zorg in Nederland zeer klantvriendelijk

BRUSSEL (ANP) - De Nederlandse gezondheidszorg is bijzonder patiëntvriendelijk. Binnen Europa scoort alleen Oostenrijk iets beter.

1 October 2007 11:27Gewijzigd op 14 November 2020 05:08

Dat bleek maandag uit de Europese gezondheidsconsumentenindex.De wachtlijsten vormen nog altijd het zwakke punt in Nederland. „Zonder de dogmatische redenering die daar achter zit, zou Nederland een winnaar zijn”, aldus een van de onderzoekers van de index.

Toen Health Consumer Powerhouse (HCP) de index voor het eerst opstelde, in 2005, werd Nederland eerste. Vorig jaar won Frankrijk.

Volgens HCP is er bij de meeste landen sprake van een verbetering, maar geen enkel land haalt in de index meer dan 80 procent van zijn potentieel. Hervormingen op het gebied van klantvriendelijkheid zijn nog altijd overal nodig.

HCP baseerde zich voor de index onder meer op categorieën zoals patiëntenrechten, wachtlijsten, toegankelijkheid van het systeem, resultaten en apothekersdiensten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer