Economie

„Er moet bij Spyker iets gebeuren”

AMSTERDAM (ANP) - Analisten verwachten dat de aandeelhouders van autobouwer Spyker Cars instemmen met de voorgenomen verkoop van het Formule 1-team van de onderneming.

28 September 2007 21:29Gewijzigd op 14 November 2020 05:08
ROTTERDAM – Spyker bereikte eerder deze maand een principeakkoord met oud topman Michiel Mol en de Indiase zakenman Vijay Mallya over de verkoop van het raceteam voor 88 miljoen euro. Foto’s ANP
ROTTERDAM – Spyker bereikte eerder deze maand een principeakkoord met oud topman Michiel Mol en de Indiase zakenman Vijay Mallya over de verkoop van het raceteam voor 88 miljoen euro. Foto’s ANP

Spyker belegt zaterdag in Zeewolde een aandeelhoudersvergadering om de herfinanciering van het bedrijf te bespreken.De analisten Herman Bots van zakenbank Theodoor Gilissen en Anton Reijinga van effectenkantoor AEK gaan ervan uit dat de transactie wordt goedgekeurd.

De opbrengst is hard nodig om het noodlijdende bedrijf er weer bovenop te helpen. Spyker bereikte eerder deze maand een principeakkoord met oud-topman Michiel Mol en de Indiase zakenman Vijay Mallya over de verkoop van het raceteam voor 88 miljoen euro. Bots verwacht een kleine boekwinst voor Spyker.

De mening van de marktkenners staat haaks op mediaberichten dat de verkoop van het Formule 1-team onder druk staat. Onder andere omdat Friesland Bank, dat de meeste merknamen van Spyker in onderpand heeft en voor 5 miljoen euro aan leningen heeft verstrekt aan het bedrijf, met voorrang zijn krediet zou terugeisen. Spyker en Friesland Bank wilden vrijdag niet reageren.

De analisten denken dat Spyker na de verkoop nog een flinke schuld heeft. Bots schat de schuld op 20 tot 25 miljoen euro, maar vindt dat bedrag voor de onderneming te overzien. Reijinga houdt rekening met 25 tot 30 miljoen euro.

Spyker was de laatste maanden druk in de weer met het opstellen van een nieuwe strategie, die aan het eind van het derde kwartaal uit de doeken zal worden gedaan. „Na de verkoop van het Formule 1-team zal het gaan om kleine aanpassingen”, aldus Bots. Hij denkt aan de verlaging van de prijzen van de luxe sportwagens, die nu minimaal 250.000 euro kosten. „Dat gaat wel ten koste van de brutomarge, maar het zorgt wel voor meer volume.”

Ook Reijinga wijst op de ingestorte productie en verkoop. „In de eerste helft van dit jaar werden er zeventien auto’s gebouwd, waarvan er zeven verkocht zijn. Tegelijkertijd stonden er wel ruim 430 mensen op de loonlijst. Er moet dus iets gebeuren.”

Spyker Cars bouwde een extra productiehal om de doelstelling van honderd auto’s per jaar te halen. „Alle aandacht zal daarop gericht zijn na verkoop van de Formule 1-tak. Spyker heeft al laten weten zich te beperken in het lanceren van nieuwe modellen”, aldus Bots.

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers, eind augustus, zei Spyker met diverse partijen gesprekken te voeren over de voorgenomen herfinanciering van de onderneming. Een succesvolle afronding van de onderhandelingen, onder anderen met Mol en Mallya, zou het bedrijf in staat stellen de gekozen strategie uit te voeren, aldus Spyker destijds.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer