Scootmobiel Hulpdienst brengt pechvogels thuis
Pech met een scootmobiel. Het overkomt de gebruiker van dit vervoermiddel gemiddeld één keer per anderhalf jaar, weet Emile Audiffred van Scootmobiel Hulpdienst. Vaak genoeg om een thuisbrengservice met landelijke dekking op te zetten.
Stilstaan met een scootmobiel is geen pretje. Mindervaliden zijn doordat hun mobiliteit te wensen overlaat, aangewezen op hulp van derden. Sommige dealers helpen hun klanten in geval van pech weer op weg. Het betreft altijd een lokale of regionale service, een landelijk netwerk ontbrak tot begin dit jaar.„De Scootmobiel Hulpdienst is de eerste en enige die heel Nederland bestrijkt”, aldus Audiffred, medeoprichter van de in Sassenheim gevestigde onderneming. „Stel dat een inwoner van Hoorn in Maastricht op vakantie is of bij zijn kinderen in Enschede logeert, dan kan zijn dealer weinig voor hem betekenen. Onze dienst probeert binnen dertig minuten na de pechmelding ter plekke te zijn. Ja, ook in een gehucht en op een waddeneiland. We hebben contracten met 220 gespecialiseerde vervoerders in heel het land afgesloten.”
Maximale afstand
De Scootmobiel Hulpdienst is zeven dagen per week dag en nacht voor pechvogels bereikbaar. Abonnementhouders beschikken over een pasje met een alarmnummer dat ze in geval van nood kunnen bellen. Ze betalen 89 euro per jaar. Voor dit bedrag worden ze bij panne kosteloos naar huis of naar hun verblijfplaats gebracht. Overigens binnen een straal van 20 kilometer van dit adres, daarbuiten kost het 1,25 euro per extra afgelegde kilometer. „De actieradius van een scootmobiel is 30 à 40 kilometer, dus in principe maximaal 20 kilometer enkele reis. Vrijwel niemand gaat verder van huis, is ons de afgelopen periode gebleken. Het gemiddelde ligt rond de 3 kilometer. De kans dat iemand op kosten gejaagd wordt, is dus klein.”
De hulpdienst is ontstaan vanuit Kordiff, een in Sassenheim gevestigde importeur van mobiliteitsproducten. „We merkten dat er veel vraag is naar een landelijke service en zijn in dat gat gesprongen.” Audiffred haast zich te benadrukken dat de Scootmobiel Hulpdienst los van Kordiff opereert. „We zijn zelfstandig en houden onze eigen broek op.”
Lekke band
Iedereen kan een abonnement op de thuisbrengservice nemen. Ook mensen met een oude scootmobiel zijn welkom. Aan de hulp zijn wel restricties verbonden. „We moeten de pechplek met een auto kunnen bereiken. Meestal lukt dit, maar niet wanneer iemand in het zand langs de vloedlijn is gestrand.”
De service is niet eindeloos. „In principe rukken we drie keer per jaar uit zonder de kosten door te berekenen. Doet iemand vaker een beroep op ons, dan kost hem dat 59 euro per rit. Gemiddeld weigert een scootmobiel een keer in de anderhalf jaar dienst. In 80 procent van de gevallen gaat het om een lekke band of een kapotte of lege accu.”
De Scootmobiel Hulpdienst repareert een voertuig met pech niet. „Vaak heeft een gebruiker al een contract met de leverancier. Kortgeleden zijn we de Scootmobiel Hulpdienst Reparatiedienst gestart, waar eventueel een beroep op gedaan kan worden.”
Inmiddels telt de ’kaartenbak’ van de hulpdienst zo’n 60.000 scootmobielen, van mensen die zelf een abonnement namen en van degenen die dankzij het door een thuiszorgorganisatie of gemeente afgesloten contract een beroep op de service kunnen doen.
Meer informatie: 0844-205027 en www.scootmobielhulpdienst.nl.