Adverteerders zien brood in papieren media
AMSTERDAM (ANP) - Adverteerders hebben in de eerste zes maanden van dit jaar ruim 1,9 miljard euro uitgegeven, 2,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Vooral de dagbladen en de huis-aan-huisbladen profiteerden van de grotere bestedingsdrift van adverteerders. Dit blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek van Nielsen Media Research.De toename van advertentie-inkomsten bij dagbladen en huis-aan-huisbladen bedroeg respectievelijk 4,8 en 5,0 procent. Ze profiteerden van een toename van het aantal personeelsadvertenties door de groeiende economie.
Dagbladen wisten vorig jaar voor het eerst sinds 2000 weer een stijging in de reclame-inkomsten te boeken. Ze stegen met 2,4 procent. Publiekstijdschriften en vakbladen hadden het het afgelopen halfjaar moeilijker en moesten inkomstendalingen incasseren.
De groei op de online advertentiemarkt vlakte de afgelopen zes maanden af van 43 procent vorig jaar naar 10 procent nu. De bestedingen op de televisiemarkt stegen met 2,5 procent.
De radio lijkt uit de gratie bij adverteerders. Dit medium liet een daling van 1 procent zien.