Productie SUV’s redt NedCar
AMSTERDAM/BORN - Autofabriek NedCar gaat vanaf volgend jaar SUV’s bouwen boven op de huidige productie van de Mitsubishi Colt. Dat maakte de Japanse autofabrikant Mitsubishi dinsdag bekend. Volgend jaar moeten er 20.000 Outlanders van Mitsubishi van de band rollen, daarna 30.000 op jaarbasis.
De Outlander verkoopt wereldwijd zo goed dat Mitsubishi de productie in Japan alleen niet meer aankan. Het bedrijf besloot daarom de productie van Outlanders voor de Europese markt naar NedCar te verplaatsen, zei een woordvoerder van Mitsubishi dinsdag.Bestuurder Henk van Rees van FNV-Bondgenoten zei dinsdag „een gat in de lucht” te hebben gesprongen. „De toekomst van NedCar is voorlopig veiliggesteld, Mitsubishi laat zien vertrouwen in NedCar te hebben. Zeker voor Japanners betekent het nogal wat om een deel van de productie uit het moederland naar Europa te verplaatsen. Dit geeft een solide basis voor besprekingen met andere geïnteresseerden, onder meer uit China, die wellicht ook auto’s willen gaan bouwen in Born.”
Voorzitter Jean Wouters van de ondernemingsraad noemde het besluit van de Japanners „een stap in de goede richting.” Het personeel, dinsdagochtend geïnformeerd door NedCar-directeur Joost Goovaarts, reageerde opgelucht en met een luid applaus op het nieuws. Temeer omdat het maandag nog te horen kreeg korter te moeten gaan werken wegens tegenvallende verkopen van de Colt.
Mitsubishi laat weten dat de Outlander bij NedCar geproduceerd wordt tot het einde van zijn levenscyclus. Mitsubishi en NedCar doen geen mededelingen wanneer dat moment is aangebroken, maar de zevenzitsterreinwagen wordt pas sinds december 2006 verkocht op de Europese markt.
Directeur Govaarts kon nog niet zeggen hoeveel extra personeel voor de productie nodig is. Hij noemde de beslissing van Mitsubishi „bijzonder goed nieuws, dat vertrouwen geeft voor de toekomst.”
NedCar kent een onzekere toekomst sinds DaimlerChrysler vorig jaar liet weten te stoppen met de productie van de Smart in Born. Massaontslag dreigde. Ruim duizend werknemers maakten gebruik van een regeling voor vrijwillig vertrek.
Moederbedrijf Mitsubishi redde het bedrijf in maart, door tientallen miljoenen euro’s te investeren. De productie van auto’s van het type Colt werd verlengd met zo’n twee jaar. NedCar ging ook in gesprek met andere bedrijven om de productiecapaciteit van de fabriek uit te breiden.
Bestuurder Arthur Bot van de vakbond CNV Metaal en Elektro noemt het „goed nieuws” dat Mitsubishi de productie van NedCar opvoert. Hij vraagt zich wel af wat dit op de lange termijn betekent voor het bedrijf. De vakbond houdt een slag om de arm, totdat de bond donderdag met Mitsubishi heeft gesproken.
Minister van Economische Zaken Van der Hoeven (CDA) reageerde dinsdag positief. „Ik ben blij voor Mitsubishi, NedCar én het NedCar-personeel dat na een zware periode van reorganisatie deze positieve ontwikkelingen plaatsvinden.”