Invaren Utrechtse brug technisch hoogstandje
UTRECHT (ANP) – Het is een enorme operatie: dit weekeinde wordt de 170 meter lange, gloednieuwe, Utrechtse Hogeweidebrug in het water gelaten. Zaterdagochtend maakten de ingenieurs een begin aan de gigantische klus.
De brug wordt op grote drijvende pontons geplaatst en naar het Merwedekanaal gevaren. „Het is erg veel werk om de brug op de pontons te krijgen, maar het gaat goed. We zijn hier nog wel een paar uur mee bezig", aldus een woordvoerder zaterdag.Voor het technische hoogstandje zijn twee weekeinden nodig. Volgend weekeinde wordt de brug 8 meter omhoog getakeld en op zijn toekomstige plek gelegd. De gemeente sluit uit veiligheidsoverwegingen tijdens de invaaroperatie tijdelijk een aantal toegangswegen naar de Utrechtse binnenstad af.
De Hogeweidebrug over het Amsterdam–Rijnkanaal gaat de Vinex–locatie Leidsche Rijn verbinden met de rest van de stad. Nu doet de Vleutensebrug dat, maar die kan de stroom verkeer niet aan. Na plaatsing wordt de nieuwe brug aangesloten op het wegennet. Volgens de planning kan de nieuwe brug in juni 2008 in gebruik worden genomen.
Met een overspanning van bijna 170 meter, 26 meter in hoogte en 2.200 ton aan staal is de brug ook technisch bijzonder. De Hogeweidebrug moet een belangrijke schakel worden in het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad voor het autoverkeer, trein– en fietsverkeer.
Naast ruimte voor auto’s krijgt de nieuwe brug twee vrijliggende busbanen en komen er voet– en fietspaden. Als de Hogeweidebrug klaar is, wordt de bestaande Vleutensebrug verwijderd en komt daar een spoorbrug, die nodig is voor de verdubbeling van het spoor.