Gevecht om de hipste kinderwagen
KEULEN (ANP) - Nederland wordt gezien als de grote trendsetter in vervoermiddelen voor baby’s en kinderen, zoals kinderwagens, autostoeltjes en buggy’s. Hoewel er heel veel te koop is op de baby- en kinderbeurs in Keulen, draait het toch vooral om hip, hipper, hipst.
Het lijkt wel of een baby bij zijn geboorte al weet wat het verschil is tussen een sinaasappelkistje en een echte Maxi Cosi, Bugaboo, Joolz Bloom, Quinny en Mutsy.Stuk voor stuk merken van Nederlandse origine die vechten om de meest trendy, comfortabele en veiligste stoel of kinderwagen. Dat moet ook wel tijdens deze jaarlijkse, internationaal grootste beurs. De omloopsnelheid in deze ”wereld vol wolken” is immers niet zo snel, weten de kenners.
Wat langetermijntrends betreft is er wel veel gaande. Trendwatcher Adjiedj Bakas weet er alles van. Hij vertaalt de algemene tendensen in rap tempo naar de wereld van baby’s. „Stadsmensen krijgen over het algemeen minder kinderen dan mensen die op het platteland wonen”, aldus Bakas tijdens de introductie van de nieuwe Maxi Cosi Mura.
Dat ouders zo veel geld uitgeven aan het „hip rijdende spul” heeft volgens hem en de kenners alles te maken met het feit dat vrouwen op latere leeftijd kinderen krijgen en vaak maar één, waardoor ze wat meer te besteden hebben. „Tegelijkertijd komen kinderen niet meer om economische redenen of als sociale zekerheid. De baby’s zijn tegenwoordig als een liefdesproduct zeer gewenst”, hield Bakas zijn toehoorders voor.
Bijkomend voordeel voor ouders is dat grootouders steeds meer op stap gaan met hun kleinkinderen, dus ook die willen nog wel eens iets kopen voor het kind; praktisch of niet. „Grootouders hebben ook steeds meer invloed op de keuze in alles wat voor baby of kind nodig is”, zegt brandmanager Riet Frissel van het merk One Tree Hill, gevestigd in Vlaardingen. Het Australische merk introduceert de „vaste wanten” voor aan de kinderwagen. Ook laat One Tree Hill een houten kinderstoel zien, die beplakt is met Swarovskikristallen. Volgens Frissel mag bling-bling in de mode dan uit zijn, in de mode van de baby- en kinderspullen is dat nog niet het geval.
Ondanks de ruime keuze aan allerlei grappige spullen, gaan ouders vooral voor degelijke, functionele, praktische en goed ontworpen spullen. Ze willen er ook langer mee kunnen doen, dus wordt alles wat duurzamer gemaakt.
Het verschil tussen de stoeltjes en kinderwagens van de merken is feitelijk niet zo groot. Sommige fabrikanten profileren zich met „de schoonheid van de eenvoud”, andere weer met opvallend design, zoals de nieuwe kinderwagen van Milk Design.
Bugaboo presenteerde de Bugaboo Bee, het nieuwste model: een stadswagen die erg wendbaar is, met één hand in- en uitklapbaar, vering op vier wielen en met een hand- en voetrem. Verder blijft het vooral allemaal veel op elkaar lijken: lichtgewicht en makkelijk te bedienen wagentjes.
Maxi Cosi gaat kinderwagen produceren
Maxi Cosi uit Helmond gaat opnieuw kinderwagens produceren.
Dat maakte het bedrijf donderdagbekend tijdens de internationale baby- en kinderenbeurs in Keulen.
Het van origine Nederlandse merk, dat groot is geworden in draagbare kinderzitjes voor in de auto, presenteerde een 3-in-1-reissysteem. Daarbij kan de kinderwagenbak rechtstreeks op het frame worden geplaatst, maar ook bovenop het zitje zelf, dat volledig plat in het frame kan hangen.
Opvallend en nieuw aan het autokinderstoeltje en het frame is dat het met veel meer gemak in en uit elkaar kan worden gehaald. „Vroeger moest je het stoeltje eerst helemaal uitkleden voordat je het op een andere manier kon gebruiken. Dat is nu echt verleden tijd”, licht directeur Margriet van Zijl toe.