Controle op veetransport versoepeld
DEN HAAG - Minister Verburg van Landbouw versoepelt haar maatregelen tegen veetransporteurs. De Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) zal niet, zoals eerder aangekondigd, alle internationale diertransporten op de bedrijven zelf controleren, maar alleen op de verzamelplaatsen.
Minister Verburg kondigde maandag aan dat ze alle zogeheten brancheprotocollen zou intrekken. Dierenartsen van de VWA zouden niet langer de dieren en de vrachtwagens voorafgaand aan het transport controleren. Vanaf woensdag zouden ze bij ieder internationaal transport van dieren bij het inladen van het vee op het bedrijf aanwezig moeten zijn.Die verschuiving van controle vooraf naar controle tijdens het inladen zou de sector 2 miljoen euro extra per jaar kosten. De dierenarts moet bij een controle aan de klep namelijk gemiddeld een halfuur langer aanwezig zijn dan bij een controle vooraf in de stal.
CDA en PvdA zetten woensdag in het Kamerdebat over veetransporten grote vraagtekens bij de maatregelen die Verburg had aangekondigd. De coalitiepartijen vroegen zich af of de VWA wel genoeg dierenartsen beschikbaar heeft voor de langdurige controles aan de klep. Het CDA wilde de diertransportsector bovendien een laatste kans geven om zelf met een controlesysteem te komen om illegale of onzorgvuldige transporten te weren. De ChristenUnie kon zich wel vinden in de aangekondigde maatregelen.
Het CDA heeft, gesteund door PvdA en VVD, een motie ingediend waarin de partij Verburg oproept om tot 1 januari volgend jaar alleen de brancheprotocollen voor de verzamelplaatsen in te trekken. De internationale veetransporten vertrekken altijd van verzamelplaatsen. De VWA zou daar de vrachtwagens, de dieren en de administratie moeten controleren en niet op de bedrijven, vindt CDA-Kamerlid Ormel. Minister Verburg legt zich bij die wens van een Kamermeerderheid neer.
De Kamer gaf de veetransportsector gisteren de opdracht mee om per 1 januari een zelfopgesteld controlesysteem in te voeren. Transporteurs die zich daaraan onttrekken, moeten scherp gecontroleerd worden. SGP’er Van der Vlies riep Verburg op de sector waar nodig bij te staan bij het opstellen van het controlesysteem. De minister beloofde dat te doen. „Ik help de sector. En als het systeem er is, dan mag de sector op mij rekenen bij de aanpak van transporteurs die er niet aan mee willen doen.”
Verburg gaat met de sector bekijken of ze eerder dan gepland een gps-systeem kan invoeren waarmee alle transporten kunnen worden gevolgd. Met dat systeem is het ook mogelijk om de temperatuur in de vrachtwagen constant bij te houden. Transporteurs die te lang doorrijden of niet stoppen bij te hoge of te lage temperaturen, vallen dan gemakkelijker door de mand.