Leven in de dagen van Noach
De discipelen stellen de Heere Jezus de vraag naar het teken van Zijn toekomst en van de voleinding der wereld. „Hebben wij”, vroeg ds. Henk Schouten afgelopen zaterdag in Barneveld, „hebben wij al eens gevraagd: Heer, wat is het teken van Uw toekomst? Om de tekenen der tijden te herkennen moet je wel met Jezus op weg gaan, moet je van Hem leren en op Hem vertrouwen.”
Ds. Schouten uit Doorn was een van de sprekers op de jaarlijkse toogdag van de kring rond het tweewekelijkse blad ”Het Zoeklicht”. In het middelpunt van de lezingen stond de wederkomst van de Heere Jezus. „De discipelen zijn allemaal Maranatha-gelovigen”, aldus ds. Schouten. „De Heere Jezus spreekt in Matthéüs 24 van Zijn komst, en de discipelen zien ernaar uit, ze verlangen er hartstochtelijk naar. Ze zijn geboeid door de wederkomst. Boeit het u?”
Uitzien naar het einde der tijden betekent dat de geschiedenis een lineair verloop heeft, benadrukte de predikant. „De geschiedenis heeft een begin en een eind, ze gaat ergens naartoe, naar de voleinding der wereld. En er zijn tekenen, icoontjes, die ons iets van die ontwikkeling van dat plan laten zien. Ben je echt geïnteresseerd in de wederkomst, dan vraag je met de discipelen: Wat is het teken van Uw komst?”
De dag werd muzikaal omlijst door het Hollandkoor onder leiding van Jan Quintus Zwart. Ook werd een plaat gedraaid waarop de stem te horen was van Johannes de Heer, grondlegger van Het Zoeklicht in 1919. Ds. Theo Niemeijer, predikant in Enschede, stond stil bij het 37e vers van Matthéüs 26, waar Jezus zegt dat gelijk de dagen van Noach waren, zo de toekomst van de Zoon des mensen zal zijn. „De dagen van Noach zijn historische dagen”, zei ds. Niemeijer, redacteur van ”Het Zoeklicht”. „Je moet niet denken dat de Bijbel gaat over volksverhalen of legenden. De dagen van Noach zijn er net zo zeker geweest als de aanslagen op 11 september vorig jaar.”
De dagen van Noach zijn ook herkenbare dagen, vervolgde de predikant. „Merken we ze op? Onze dagen zijn als de dagen van Noach. Christenen in Nederland spreken weinig over de wederkomst. Dan denk ik: Wat is er aan de hand in Nederland? Zijn christenen niet meer bezig met de wederkomst? Maar dat is niet de lijn van de nieuwtestamentische gemeente. In Efeze wordt gezegd dat Jezus is overgegeven om de gemeente te heiligen en te reinigen, zodat ze straks als een bruid voor Hem mag zijn.”
Ds. Niemeijer zag als tekenen van de dagen van Noach in onze tijd de globalisering, het babylonisch denken, het autonome en consumerende individu dat met God geen rekening meer houdt. „Jezus spreekt van etende en drinkende en ten huwelijk uitgevende. Met eten en drinken is op zichzelf niets mis. Maar hier wordt bedoeld dat de mensen helemaal gericht zijn op consumptie. Europa is zo’n consumptiemaatschappij geworden. Je staat er soms van versteld hoe mensen het genot voor laten gaan op de dienst van God.”
In de derde plaats sprak de Enschedese dominee over ”herinneringsdagen”. „De dagen van Noach dwingen ons om vandaag de keuze te maken. De dag van Jezus is heel dichtbij. Noach bouwde een ark. Zijn er hier ook die eropuit zijn hun gezin te redden? Bent u ook een Noach? O, ik hou van Noach - Noach, die zijn knullen er al gelijk bijhaalde om te werken in de dienst van de Heere. Vaders, wanneer hebt u voor het laatst diepgaand gesproken met uw zonen?”
Evangelist Aad van de Sande, algemeen leider van stichting ”Witte Velden”, nam ’s middags als kerntekst Openbaringen 8:13. Een engel spreekt driemaal een wee uit over degenen die op de aarde wonen. De evangelist ging in op de kracht die woorden kunnen hebben. Ze kunnen scheiding brengen, helen, troosten, haat oproepen. Zelfs de kleinste woordjes kunnen een enorme verandering teweegbrengen, liet hij zien, bijvoorbeeld de woordjes ”ga”, ”kom” of ”zie.” Zo wilde de oprichter van het Leger des Heils eens zijn zendelingen bemoedigen met een telegram. In het postkantoor aangekomen, bleek dat hij slechts wat los geld bij zich had, te weinig voor een volledig telegram. Toen hield hij het bij twee letters: ”Ga.” En juist dat telegram, aldus Van de Sande, sloeg bij de zendelingen in. In Openbaring 8 wordt het woordje ”wee” driemaal herhaald, om de ernst van de situatie te benadrukken. „Het wee loopt uit op de ondergang van de goddelozen, de mensen die op de aarde wonen. In Openbaring 12 wordt gezegd dat er vreugde is voor hen die in de hemelen wonen. Die verheuging is er niet alleen in de toekomst, maar die is er nu al. Waar is uw thuis?”