Entertainer met water en vuur
RIDDERKERK - Als jochie leerde hij van zijn vader knutselen, sleutelen en installeren. Zo werd al vroeg de bodem gelegd voor JMR Waterworld, zijn Ridderkerkse bedrijf dat fonteinen ontwerpt, produceert en faciliteert. In allerlei vormen, kleuren en zelfs met vlammen. Directeur Job Rijsdijk: „Noem ze alsjeblieft geen waterorgels.”
Het nieuwste snufje op het gebied van waterpresentaties pronkt in attractiepark Walibi World in Biddinghuizen. „Een interactieve fontein”, schetst Rijsdijk met trots vanuit zijn kantoor aan de Ridderkerkse haven. „Deze fontein praat met kinderen en spuit het publiek nat. Behalve muziek, rook- en lichteffecten monteerden we er een explosiemachine in, waaruit een enorme waterhoeveelheid vrijkomt. Alles naar eigen ontwerp.”De Ridderkerker tilde zes jaar geleden JMR Waterworld van de grond, nadat hij gefascineerd raakt door een megawaterspektakel in Amerika. „Wauw, dat kan ik ook, dacht ik. Zelfs beter en goedkoper. Een beetje met pijpjes en pompen rommelen, zo begon ik. Inmiddels blijkt dat ik het wel beter, maar helaas niet goedkoper kan.”
Ondanks de forse prijs, krijgt Rijsdijk de werkstukken niet aangesleept. De telefoon rinkelt ook deze morgen onafgebroken. Een bekende overheidsinstelling hangt aan de lijn. Of hij binnen drie weken een waterspektakel in elkaar kan sleutelen. „Dat is wel erg kort dag”, antwoordt hij door zijn mobieltje. „Nou, stuur maar wat gegevens via de e-mail.”
Rijsdijk schrikt voor geen enkele opdracht terug, alhoewel het drie jaar experimenteren vergde voordat hij de techniek met water had geperfectioneerd. „Bijna had ik er de brui aan gegeven. Maar ik ben nogal een doorzetter én handig. Dat zit in mijn genen, heb ik van mijn vader. Die sleutelde dag en nacht aan apparaten en motoren. Dat wilde ik ook. Wat betreft JMR Waterworld: het móést lukken.”
De Ridderkerker somt een waslijst met evenementen op waarvoor zijn firma waterspektakels ontwerpt en bouwt: beurzen, congressen, openingen van welke aard dan ook, bedrijfspresentatie, modeshows. De meeste opdrachten komen van gerenommeerde multinationals als Boskalis, maar ook Madurodam en de Nederlandse schaatsbond (KNSB) klopten bij hem aan. In Duitsland, Polen en Denemarken weten ze het Ridderkerkse bedrijf eveneens te vinden. „Ze sporen me op via internet. Reclame hoef ik niet te maken.”
Grote opdrachtgevers zijn veeleisend, ontdekte hij. „Er worden hoge eisen gesteld aan waterpresentaties. De show moet er fysiek gelikt uitzien en de toeschouwers moeten droog blijven. Valt er een waterpomp om, dan spuit er wel 30.000 liter water het publiek in. Zo moet je bij podia voor modeshows zorgen dat de bühne volledig droog blijft, anders glijden die dames op naaldhakken onderuit. Bij buitenevenementen moet je inspelen op eventuele harde wind.”
JMR Waterworld, volgens Rijsdijk de op één na grootste waterentertainer in Europa, ontwerpt fonteinen in allerlei vormen, kleuren en omvang, tot 60 meter hoogte. Vaak gecombineerd met rook, lasereffecten, muziek en sinds kort met vuur. „Inderdaad, we kunnen water laten branden. Hoe? Door gas te spuiten in de kern van de waterstraal. Voor de ontsteking gebruiken we bougies van een Boeing 747. Die kosten 7000 euro per stuk. Hoewel we deze techniek nog moeten verfijnen, is dit wel uniek.”
Voor waterspektakels gelden strenge veiligheidsvoorschriften. Zeker sinds de uitbraak van legionella op de Westfriese Flora. „Vooral bij een opdracht voor een zwemshow in de Rotterdamse evenementenhal Ahoy namen we strikte voorzorgsmaatregelen. Het water moest namelijk op zwemtemperatuur zijn: riskant. Maar met optredende artiesten kun je onmogelijk chloor gebruiken, dat spul slaat direct op de stembanden. Een speciaal middel bracht uitkomst. Ook weer een specialiteit.”
Tijdens een waterpresentatie zit Rijsdijk zelf achter de knoppen. De firma heeft vier vaste krachten in dienst. Een team van freelancers wordt ingehuurd voor het vervoer en de montage van alle pijpen, pompen en waterbassins. „Een eenvoudige waterpresentatie kost 7000 euro, een uitgebreide versie soms het tienvoudige. Daar kunnen we maanden zoet mee zijn.”
Schuimstralen, waterexplosies en projectieschermen, al dan niet uitgerust met een tekst- en/of beeldprojectie - ze vergen een gecompliceerde techniek. „Elke waterstraal wordt aangestuurd door een aparte pomp. Computers leiden het geheel in goede banen. Daar komt heel wat techniek bij kijken. Niet te vergelijken met zo’n pruttelend tuinvijvergevalletje. We spreken daarom van waterspektakels. Noem ze alsjeblieft geen waterorgels.”
Duizenden liters water worden er tijdens zo’n spektakel doorgepompt, afkomstig uit enorme waterbassins, die in of onder het podium worden verwerkt. Bij megapresentaties bieden hoofdbrandaansluitingen -normaliter voor de brandweer- uitkomst. Of tankvoertuigen. „Een waterspektakel vergt een hele organisatie. Simpel is het allemaal niet, wel uitdagend.”