Economie

Cleantech in opkomst in bedrijfsleven

ROTTERDAM (ANP) – Meer dan de helft van de grote ondernemingen in Nederland gebruikt of ontwikkelt schone technologieën (cleantech). Dat blijkt uit een onderzoek van Iris, het researchinstituut van Rabobank en Robeco, dat woensdag verscheen.

5 September 2007 15:17Gewijzigd op 14 November 2020 05:04

Met behulp van cleantech wordt de invloed op het milieu verminderd, bijvoorbeeld door het beperken van afval en het terugbrengen van de uitstoot van schadelijke gassen. Iris onderzocht alle ondernemingen die in de AEX-index van de effectenbeurs in Amsterdam staan genoteerd.Uitblinkers op het gebied van cleantech zijn volgens het instituut Akzo Nobel, DSM, Philips, Royal Dutch Shell en Unilever omdat zij expliciete doelstellingen hebben voor hun milieubeleid. Ze maken zich bovendien sterk voor de ontwikkeling van schone technologieën.

De ondernemingen die het gretigst gebruik maken van de technologieën zijn onder meer Heineken, KPN, Numico, TNT en Reed Elsevier.

Banken en verzekeraars spelen een aparte rol. Hun dagelijkse werkzaamheden hebben nauwelijks invloed op het milieu, maar door bijvoorbeeld te handelen in rechten voor de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) en leningen te verstrekken, stellen zij andere bedrijven in staat cleantech te ontwikkelen.

De groep achterblijvers wordt gevormd door bedrijven uit diverse sectoren. Zo hebben de activiteiten van de uitzenders Randstad en Vedior volgens Iris bijna geen negatief effect op het milieu, maar nemen deze bedrijven ook weinig milieuvriendelijke maatregelen.

SBM Offshore, Unibail Rodamco, Hagemeyer, TomTom, Wolters Kluwer en Corporate Express danken volgens Iris hun klassering in deze groep vooral aan het feit dat zij niet communiceren over hun milieubeleid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer