Binnenland

Ov-chipkaart Rotterdam zorgt voor problemen

ROTTERDAM - De Rotterdamse ov-chipkaart zorgt voor tal van problemen bij de gebruikers. Op de klachtensite over de invoering van de ov-chipkaart in Rotterdam zijn tot maandag duizend klachten binnengekomen.

Regioredactie
4 September 2007 11:09Gewijzigd op 14 November 2020 05:04

GroenLinks Rotterdam heeft de site ov-chipklacht.nl begin juli opgezet. Reizigers kunnen op de website hun klachten kwijt over de kaart. De bedoeling is dat de ov-chipkaart vanaf 1 oktober de strippenkaart volledig vervangt voor vervoer met de Rotterdamse metro. Daarna volgt het tram- en busvervoer.GroenLinks-raadslid Bonte zal de Rotterdamse vervoerswethouder Baljeu deze week vragen de streefdatum om in de metro over te gaan op de chipkaart met een halfjaar uit te stellen. „Uit alle klachten zijn vijftig problemen aan het licht gekomen. Dat zijn dezelfde die we hebben gemeld na de eerste 500 klachten. Kennelijk zijn deze nog niet opgelost”, aldus Bonte gisteren.

Rotterdam is de eerste regio van het land waar de reiziger na een uitgebreide testperiode in alle vormen van het openbaar vervoer straks terechtkan met de ov-chipkaart, die de strippenkaart moet vervangen.

Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET gaat er nog steeds van uit dat vanaf 1 oktober in de metro alleen nog met een ov-chipkaart kan worden gereisd. „Zoals alles nu loopt is de streefdatum haalbaar. De volledige invoering stellen we alleen uit als we kwalitatief niet op orde zijn”, aldus een woordvoerder van het RET.

De klachten op de site gaan vooral over verkeerde bedragen die verschijnen op de displays bij het in- en uitchecken. Ook worden de verkeerde stations vermeld en daarmee ook verkeerde bedragen van het tegoed op de kaart afgeschreven. Het gebeurt ook regelmatig dat het tarief dubbel wordt afgeschreven als de chipkaart te lang tegen de lezer wordt aangehouden. Verder zijn er onvoldoende oplaadpunten of werkt de oplaadapparatuur niet goed.

„Tevens hebben de studenten die nu met een ov-jaarkaart reizen geen ov-chipkaart gekregen. Als ze die niet voor 1 oktober ontvangen, dan staan ze voor een dicht poortje”, zegt Bonte.

De klachten zijn bij het RET bekend. „Ook bij ons komen dezelfde klachten binnen. Soms ligt de fout in menselijk handelen en soms is het een technische fout. Aan dat laatste wordt hard gewerkt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer