Hyundai i30 vormt gulden middenweg
Het duurde lang voordat Hyundai zijn modellenprogramma zo op orde had dat een-op-een met de Europese merken kon worden geconcurreerd. De nieuwe vijfdeurs i30 is volledig geënt op de Europese middenklasse, terwijl het merk toch vooral de Aziaten als belangrijke concurrenten ziet.
De productie van de i30 in Europa gaat volgend jaar van start. Tot die tijd loopt deze speciaal voor ons werelddeel ontwikkelde auto in Korea van de band. Het blijft niet bij deze carrosserievariant; Hyundai kondigt voor het einde van het jaar een stationwagon aan, terwijl nog een ruimtewagen volgt. Een coupé-cabriolet en eventueel een sportieve driedeurs worden overwogen.Door zijn formaat past de nieuwe i30 perfect in de middenklasse. De auto heeft een behoorlijk lange wielbasis, wat goed te merken is in de interieurruimte en aan het comfort. Er zijn in het ontwerp overduidelijk stijlkenmerken van andere auto’s te herkennen. Het front heeft fraai vormgegeven koplampen, mistlampen onder in de bumper en een grote luchtinlaat. Een chromen bies met in het midden het Hyundailogo accentueert de grille.
In het profiel van de i30 is een aantal beeldbepalende lijnen opgenomen. Een loopt langs de onderkant van de portieren en buigt net voor het achterwiel omhoog. De tweede loopt van de zijrichtingaanwijzer over de portiergrepen naar achteren weg en ook de bij het derde zijruitje oplopende vorm mag niet onvermeld blijven. Het is overigens dit kenmerk dat associaties met de Mazda3 oproept.
De achterkant zal velen bekend voorkomen. Door de ietwat holle achterklep en de vorm van de achterruit is hier sprake van het betere jatwerk, afkomstig van de BMW 1-serie. De achterlichten zorgen voor een wat ander beeld: ze lijken bij wijze van spreken via de achterdeur uit de schappen van de Mercedes A-klasse te komen. Hoe dan ook, het geheel is beslist geslaagd te noemen. Wat de vorm betreft spreekt Hyundai met de i30 veel kopers in de middenklasse aan.
Lange Europeanen
Wie de ontwikkeling van de Koreaanse merken in het algemeen en die van Hyundai in het bijzonder sinds de jaren tachtig heeft bijgehouden, zal kunnen beamen dat de merken bij iedere modelintroductie de kwaliteit van de gebruikte materialen in het interieur soms met meerdere stappen verbeteren. Iemand die achter het stuur van de i30 plaatsneemt krijgt, afgezien van het logo op het stuurwiel, de indruk van een Europese auto. Dit geldt zowel voor de vormgeving als voor het materiaalgebruik.
Zwart vormt de hoofdkleur in de i30 met hier en daar bescheiden metaalkleurige accenten. Alle details zijn met zorg vormgegeven en passen uitstekend bij elkaar. Al vanaf de basisversie is een volledig geïntegreerde stereo-installatie aanwezig met in het vakje onder de middenarmsteun een aansluiting voor een USB-stick of iPod. Hiermee loopt Hyundai in dit segment voorop.
Omdat deze auto specifiek op de Europese koper is afgestemd, hielden ontwerpers rekening met de gemiddeld lange Europeanen. De stoel kan voldoende diep worden afgesteld, zodat ook langere personen goed kunnen zitten. Op de achterbank is genoeg plaats voor minimaal twee volwassenen en de auto heeft met 340 liter een bagagevolume dat keurig in dit segment meekan.
Aantrekkelijk verbruik
Het aanbod aan motoren in de i30 is royaal, evenals bij vrijwel alle aanbieders in deze klasse. Benzinerijders hebben de keuze uit een 1.4, 1.6 en 2.0 liter, allemaal voorzien van variabele kleptiming. Daarnaast zijn er twee diesels, waarvan de 2 liter rustig vergeten kan worden. De 1.6 CRDi is verkrijgbaar in twee vermogensvarianten: 90 en 115 pk. De krachtigste variant overtuigt volledig met een acceleratie van 0 tot 100 in 11,6 seconden en een top van 188 km/u.
Verantwoordelijk hiervoor is het koppel van 255 Nm dat tussen 1900 en 2750 tr/min volledig vlak verloopt. Dit betekent dat over een groot deel van het bruikbare toerental de maximale trekkracht beschikbaar is, met alle positieve gevolgen als vlot accelereren en weinig schakelen. Tegelijk is dit ook terug te voeren op het gemiddelde brandstofverbruik. Officieel geeft het merk een gemiddelde op van 1 op 21,3, maar in de praktijk blijkt dit moeilijk haalbaar, wat voor alle auto’s geldt.
De i30 stelt echter niet teleur en kan zonder er echt op te letten gemakkelijk boven de 1 op 19 uitkomen in de dagelijkse praktijk. De uitspraak dat de 2 liter diesel rustig vergeten kan worden, is gebaseerd op de prima prestaties en het aantrekkelijk lage verbruik van de 1.6 CRDi.
Geen verrassingen
De reeds bestaande Kia Cee’d en deze Hyundai zijn onderhuids nagenoeg gelijk. Er bestaan lichte verschillen in onderstelafstemming en besturing, maar die zullen de gemiddelde automobilist niet opvallen. De i30 heeft een plezierig onderstel met rondom onafhankelijk opgehangen wielen, voor McPherson en achter multi-link.
In alles is de Hyundai afgestemd op de grootste gemene deler. Dit betreft ook het weggedrag, wat niet verrast, zowel in positieve als in negatieve zin. De auto rijdt vergaand neutraal, is voldoende comfortabel en heeft een prettige besturing. Niks meer en niks minder. Het totaalpakket van design, motor en rijgedrag kan beslist concurreren met de Europese gevestigde orde. Tegelijk is de prijsstelling goed. De i30 begint als 1.4 benzine bij 16.995 euro. De 1.6 CRDi is er vanaf 20.495 euro (90 pk) en de meest luxueuze is de 115 pk i-Catcher voor 26.795 euro. Aantrekkelijk is de 1.6 benzine in de DynamicVersionuitvoering voor 19.495 euro. Deze auto heeft onder meer airconditioning, boordcomputer en mistlampen voor boven op de basis ActiveVersion.