„Belparkeren bespaart de klant geld en gedoe”

Parkeren in de stad kost geld. Vaak meer dan strikt noodzakelijk is. Menig automobilist spekt het saldo van de parkeermeter ruimhartig om geen boete te riskeren.

31 August 2007 08:29Gewijzigd op 14 November 2020 05:03

Zonde van de centen, want de meeste mensen starten de auto weer voordat de eindtijd op hun parkeerkaartje is bereikt. Park-line speelt slim op deze vorm van geldverspilling in en belooft klanten naast besparing een hoop parkeergedoe uit handen te nemen.De formule die het bedrijf bedacht is eenvoudig. Een automobilist meldt zich als klant aan bij Park-line (eenmalige kosten 10 euro), ontvangt een Park-linekaart en bevestigt deze achter de voorruit van zijn auto. Doet hij een stad aan die een overeenkomst met het Haagse bedrijf heeft gesloten, dan kan hij die kaart gebruiken. Hij belt Park-line met zijn mobieltje en toetst de tariefcode in die op een parkeerautomaat staat vermeld. Bij het verlaten van de plek meldt hij zich via hetzelfde nummer af. Park-line berekent hoeveel minuten iemand geparkeerd heeft. Aan het eind van de maand maakt het bedrijf de optelsom en rekent via automatische incasso af.

Financieel voordeel
Angst voor de parkeerwachter is overbodig, want de controleur kan met een handterminal nagaan of de Park-lineklant aan zijn verplichting heeft voldaan. Zorgen over voldoende parkeergeld, over een toereikend saldo op de chipknip en over het kwijtraken van parkeerbonnetjes worden Park-lineklanten eveneens bespaard. Overigens tegen een maandelijkse vergoeding van 1,75 euro. Daarnaast kost het aan- en afmelden per keer zo’n 20 eurocent, een bedrag dat boven op de kosten van het mobiele bellen zelf komt. Alleen mensen die regelmatig in de stad komen en hun auto een tijd in de buurt van een parkeerautomaat stallen, zullen dus financieel voordeel hebben van Park-line. De kaart geldt alleen op straat, vooralsnog niet in de parkeergarage.

„Onze klanten betalen het parkeertarief dat een gemeente heeft vastgesteld”, vertelt Allard Hansma van Park-line. „Er bestaan geen speciale Park-lineparkeertarieven.”

„Nederland telt drie bedrijven die belparkeren aanbieden”, vervolgt de communicatiemedewerker. „Naast ons bedrijf -de grootste op dit gebied- zijn dat Yellowbrick en Park Mobile. Park-line ontstond in 2001 en bedient zowel de particuliere als de zakelijke markt. Onze klanten kunnen in vijftien steden gebruikmaken van onze diensten, waaronder Amsterdam, Bergen op Zoom, Den Haag, Groningen, Haarlem, Leiden, Nijmegen en Rotterdam. We breiden onze dekking in rap tempo uit. Dit jaar zijn Delfzijl, Eindhoven en Enschede aan ons bestand toegevoegd. De komende maanden volgen in ieder geval Leeuwarden, Purmerend en Zeist.”

Sms’je
Een parkeerkaart van Park-line is gerelateerd aan het mobiele nummer en het autokenteken van de klant.

„Om te voorkomen dat iemand zich vergeet af te melden, kan hij zelf het moment kiezen waarop hij een herinneringssms’je van ons krijgt, binnen een halfuur, een uur of na een langere periode. Wie hier niet op reageert, wordt binnen 48 uur automatisch afgemeld. Overigens zijn alle parkeerkosten wel voor eigen rekening. Een klant blijft zelf verantwoordelijk voor het aan- en afmelden en het doorbellen van het juiste zonenummer.”

Kostenbesparing en gebruiksgemak staan hoog in het vaandel bij Park-line, besluit Hansma. „Iemand die urenlang in Amsterdam parkeert, betaalt niet per uur, maar komt in aanmerking voor het dagkaarttarief. Verder zijn zones met een tijdslimiet bij ons bekend. We sturen de klant kort voor het verstrijken van de parkeertijd een bericht.”

Meer informatie: www.park-line.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer