Dorcas profiteert van pinproef
MOLENAARSGRAAF - Hulporganisatie Dorcas profiteert mee van een nieuwe betaalontwikkeling: pinnen via de mobiele telefoon. Klanten die meedoen aan een pilot van supermarkt C1000 in Molenaarsgraaf kunnen hun statiegeld rechtstreeks naar de stichting laten overschrijven.
De honderd klanten van de C1000 in Molenaarsgraaf die de komende zes maanden aan de dinsdag gepresenteerde pilot meedoen, kunnen een halfjaar lang hun boodschappen afrekenen met een mobiele telefoon die fungeert als pinpas. Bij het afrekenen moet op het pinapparaat de pincode worden ingetoetst. Doorhalen van de pas is echter niet meer nodig, alleen moet de telefoon bij het apparaat worden gehouden.Ook is het mogelijk statiegeld op de telefoon op te slaan. „Het voorkomt dat mensen hun bonnetje drie dagen later in hun broekzak vinden, misschien zelfs pas na een wasbeurt”, aldus projectmanager M. Bayings.
Klanten kunnen het statiegeld zoals gewoonlijk laten verrekenen bij de kassa, op hun bankrekening laten bijschrijven of het statiegeld doneren aan Dorcas. Eigenaar Wout van der Wal van C1000 Molenaarsgraaf koos bewust voor die stichting. Elk jaar doet zijn supermarkt mee aan de Nationale Voedselactie van Dorcas, waarbij zijn klanten voedselpakketten vullen. Nu koos hij voor een project voor hulp aan achtergelaten baby’s in Albanië. „Zo’n concreet doel spreekt de mensen aan.”
Hoeveel klanten hun statiegeld voor Dorcas bestemmen kan Van der Wal nog niet nagaan. „Daarvoor loopt de pilot nog te kort.” Hij verwacht wel dat zijn klanten eenvoudig kunnen worden overgehaald tot het doneren van het geld. „Ik kan me voorstellen dat je makkelijk een deel van het statiegeld aan Dorcas afstaat als die mogelijkheid je zo direct wordt aangeboden.”
Overigens hebben ook de C1000-bezoekers die niet meedoen aan de proef de mogelijkheid Dorcas te steunen: bij de emballage-automaat staat een ton waarin ze hun flessenbon kunnen afstaan aan de hulporganisatie.
Dorkas is blij met de actie. Communicatiemedewerker Gerdien Karssen: „Het is leuk dat wij gekozen zijn voor een project dat landelijk aandacht krijgt.” Ook zij heeft nog geen idee hoeveel geld er de eerste twee weken van de proef is binnengekomen.
De klanten van de C1000-vestiging zijn „zeer positief”, aldus de eigenaar. „We krijgen zelfs al verzoeken of er niet meer met het mobieltje kan gebeuren. Zo vroeg een klant of de munten voor het kopieerapparaat niet vervangen konden worden door dit mobiele systeem.” Groot voordeel is dat klanten geen last meer hebben van een weigerende pinpas.
Bang voor fraude of andere problemen is projectmanager Bayings niet. „Magneetstrippen op de pinpas zijn veel gevoeliger.” De mobieltjes zijn voorzien van NFC-technologie (Near Field Communication), die het contactloos uitwisselen van informatie op korte afstand mogelijk maakt. Omdat nog maar weinig mobieltjes deze functie hebben, kregen de honderd C1000-klanten een mobiele telefoon tot hun beschikking.
Ook in het centrum van Rotterdam loopt een proef met mobiel betalen, maar daar moet vooraf beltegoed op het mobieltje worden gezet. De in Molenaarsgraaf toegepaste techniek wordt nergens anders in Europa gebruikt. Alleen steden als Sjanghai en New York gebruiken mobiele telefoons in samenhang met het bestaande pinsysteem. C1000-eigenaar Van der Wal moet erom lachen: „Sjanghai. New York en Molenaarsgraaf, een mooie opsomming.”
C1000 helpt Dorcas
-Pinproef met mobiele telefoon bij C1000 Molenaarsgraaf.
-Ook statiegeld kan op mobiel opgeslagen worden.
-Mogelijkheid om bedrag direct te schenken aan hulporganisatie Dorcas.