Autoverkopen in EU vertonen nog steeds dalende lijn
Niet alleen in Nederland nemen de autoverkopen af. Gerekend over geheel Europa zijn dit jaar tot nu toe 4,3 procent minder auto’s verkocht.
In de maand augustus werd 7 procent minder verkocht dan in dezelfde maand van vorig jaar. Toch laat een aantal merken op Europees niveau een flinke plus zien. Jaguar verkocht bijna dubbel zo veel auto’s als vorig jaar, ze staan 48,6 procent in de plus.
De BMW Group profiteert van de Mini, daar staat de teller nu op plus 18,4 procent, terwijl de verkopen van BMW nagenoeg gelijk bleven (plus 0,3 procent). Een ander merk in de plus is Toyota, dat 13,5 procent meer auto’s verkocht dan vorig jaar.
Bij verkoopcijfers per land laat Denemarken een opmerkelijk resultaat zien. Daar werden 14,4 procent meer auto’s verkocht dan vorig jaar. Ook in Groot-Brittannië (plus 7,3 procent) en Finland (plus 6,6 procent) is er weinig reden tot klagen. In de andere landen zijn de winsten slechts marginaal of is er minder verkocht dan vorig jaar. Met name in Italië (min 12,0 procent) namen de verkopen drastisch af. Nederland lijdt met 7,6 procent minder een gemiddeld verlies.