Economie

„Biosmeermiddel is oersterk en schoon”

ROTTERDAM - „Bo Green staat voor oersterk, veilig en schoon. Ons biosmeermiddel is een revolutie in olie.” Stevige uitspraken voor een jong bedrijf dat zijn producten wil introduceren. Alsof dit nog niet genoeg is, komt ook de kreet „multitoepasbaar” voorbij. Is de vinding het zoveelste wondermiddel dat gedane beloften niet in kan lossen of snijdt de slogan werkelijk hout?

28 August 2007 08:51Gewijzigd op 14 November 2020 05:03
ROTTERDAM – De krekel is het logo van de Green Cricket Oil Company, die onder de noemer Bo Green milieuvriendelijke smeermiddelen op de markt brengt. „Hiermee willen we onderstrepen dat het gebruiksgemak en de levensduur met sprongen vooruitgaan na gebrui
ROTTERDAM – De krekel is het logo van de Green Cricket Oil Company, die onder de noemer Bo Green milieuvriendelijke smeermiddelen op de markt brengt. „Hiermee willen we onderstrepen dat het gebruiksgemak en de levensduur met sprongen vooruitgaan na gebrui

Muriel Hooft en Roderick Schreuder beloven het laatste. Ze belichamen een complete handelsonderneming in Rotterdam, de Green Cricket Oil Company, die anderhalf jaar geleden het licht zag.Enkele weken geleden lanceerde het bedrijf zijn eerste drie producten onder de noemer Bo Green: multifunctionele olie in een onder luchtdruk gevulde spraycan -geen drijfgas -, heavy duty olie en heavy duty gel. Voor de spraycan, 100 ml olie of 75 ml gel moet de klant 15,50 euro neertellen.

Schreuder was registermakelaar in verzekeringen, Hooft freelance tekstschrijver. Dat het tweetal een groot vertrouwen in de producten heeft, blijkt uit het feit dat beiden hun huis verkochten om de onderneming te kunnen financieren en Bo Green binnen het bereik van de consument te brengen.

Hooft: „Een vriend van mij, Joop Boesjes van GreenTec Oils, heeft een biosmeermiddel ontwikkeld, dat momenteel alleen industriële toepassingen kent en bijvoorbeeld door grote oliemaatschappijen op boorplatforms, transport- en loonwerkersbedrijven wordt gebruikt. Deze AXP Paste, gemaakt op basis van plantaardige olie, doorstaat officiële corrosietesten met glans. Plaatjes ingesmeerd met de gebruikelijke oliën op minerale basis die zich in een zoute, vochtige omgeving bevinden, beginnen al binnen drie uur te corroderen, terwijl de in AXP Paste gehulde schijfjes na 250 uur geen spoortje roest vertonen.”

De ondernemers komen woorden tekort om de positieve eigenschappen van Bo Green, waarvoor de AXP Paste als basis dient, te onderstrepen. Schreuder: „Bo Green biedt een langdurige bescherming tegen vuil, water en zout, is reukloos en geeft geen vlekken. Verder is ons product niet giftig en biologisch afbreekbaar. Het smeert beter dan bestaande oliën en zorgt voor minder slijtage.” „Dit is onder meer te danken aan het feit dat de basisgel hydrofoob is, het goedje gaat geen verbinding met water aan”, licht Hooft verder toe.

Het bedrijf beperkt zich tot drie producten. Bij een positieve respons ligt er meer in het verschiet. „Er is inmiddels al een verzorgingslijn voor paarden gereed, waarmee ruiters onder meer zomereczeem van hun rijdier te lijf kunnen gaan. Testen van de Radboud Universiteit Nijmegen met deze gel zijn positief”, aldus Hooft.

Je kunt volgens de directeuren met de nu uitgebrachte producten veel kanten op. „Bij de heavy duty olie is te denken aan kettingen en derailleurs van fietsen. Bij de gel aan smering van stuurpin en schroef- en boutverbindingen”, somt Schreuder op. „De olie is toepasbaar als beschermer op kunststof, lak en chroom. Stroeve ritsen lopen weer prima. Aanslag op caravandaken laat zich vlot verwijderen. Bo Green is ook het eerste middel dat geborsteld roestvrij staal afdoende beschermt tegen vuil, vet en zuren. Ideaal voor in de keuken. Hoe lang de beschermlaag houdt, hangt van het gebruik af.”

Bo Green is momenteel alleen bij Eco-Logisch, een Amsterdamse groothandel in groene materialen, te vinden en verkrijgbaar via www.bogreen.nl. Maar daar kan snel verandering in komen. „We zijn serieus in gesprek met verschillende partijen, waaronder grote investeerders.”

De directeuren leven niet op een roze wolk. „Het is complex om een smeermiddel in de markt te zetten. Met een parfum bijvoorbeeld ontmoet je meer interesse. De multitoepasbaarheid is geweldig, maar tegelijkertijd een mogelijke achilleshiel, het kan ongeloof oproepen”, stelt Schreuder. „We presenteren een A-merk dat niet te vergelijken is met een eenvoudige landwijn, maar wel met een goede fles cognac. De prijs is betrekkelijk, want je hebt er maar heel weinig van nodig.”

Hooft: „We richten ons momenteel op het informeren van speciaalzaken als keukendetaillisten, bouwmarkten en rijwielhandels. Klanten hebben immers vertrouwen in het advies van een deskundige. We verwachten dat consumenten met zorg voor hun dure racefiets of fraaie keuken Bo Green gaan aanschaffen. Voorlopig rekenen we op een aandeel van enkele procenten in de smeermiddelenmarkt.”

Zoals alle ondernemers prijzen Hooft en Schreuder de eigen waar met prachtige volzinnen aan. Daar blijft het niet bij. Ze hopen toekomstige klanten ook te overtuigen met testresultaten. Schreuder: „Het Duitse TÜV instituut test Bo Green op dit moment. Het liet ons tussentijds weten te verwachten dat veel mensen plezier aan de producten zullen gaan beleven. Dat denken wij dus ook. We ontdekken zelf nog steeds nieuwe toepassingsmogelijkheden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer