Economie

Claim na vertraging neemt hoge vlucht

SCHIPHOL (ANP) - Vakantiegangers, zakenreizigers en bedrijven eisen steeds vaker een schadevergoeding als hun vlucht vertraagd is of geannuleerd wordt.

21 August 2007 08:13Gewijzigd op 14 November 2020 05:02

Dat meldt EU Claim, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het claimen van geld bij luchtvaartmaatschappijen.Het bedrijf is sinds februari actief met een balie op Schiphol en een website. Tot nog toe zochten circa 30.000 klanten hulp. Ongeveer een op de acht zaken resulteert in een schadevergoeding. Het gemiddelde bedrag per persoon is op dit moment 445 euro.

„Het is allemaal heel erg snel gegaan, vooral dankzij mond-tot-mondreclame”, zegt een woordvoerder van EU Claim. „In het begin ging het vooral om particulieren, maar de laatste tijd werken ook zakenreisorganisaties, verzekeringsbedrijven en reisondernemingen met ons samen.”

De onderneming dankt het eigen succes volgens de zegsman aan de „verschrikkelijk ondoorzichtige Europese regeling” voor vertraagde en geannuleerde vluchten. „Maatschappijen baseren zich vaak op een overmachtsituatie als ze een claim afwijzen. Soms is dat terecht, maar vaak ook niet en als dat zo is, kunnen wij dat aantonen dankzij allerlei databases en andere luchtvaartinformatie. Particulieren beschikken niet over die informatie en dan wordt het moeilijk om met succes een claim in te dienen.”

Het bedrijf werkt op basis van no cure no pay. Als een claim wordt uitbetaald, incasseert de reiziger 73 procent en krijgt EU Claim 27 procent van het bedrag. Op dit moment heeft de onderneming twaalf vaste werknemers in dienst.

Sinds de Europese regeling vorig jaar van kracht werd, heeft de reiziger bij vertraging en annulering van vluchten recht op maaltijden, eventueel een hotelkamer en in uiterste gevallen schadevergoedingen. Als het meer dan vijf uur duurt voordat het vliegtuig opstijgt, mag de vakantieganger of zakenreiziger de reis annuleren en de ticketprijs terugvragen.

EU Claim heeft vergevorderde plannen voor internationale expansie. Het wil op termijn kantoren openen in Duitsland en Groot-Brittannië. „Wij schatten dat Europese reizigers jaarlijks voor ongeveer 630 miljoen euro aan claims kunnen indienen. Wij gaan proberen daar een rol in te spelen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer