Binnenland

Strafpunten naast opvoeden

Een puntenrijbewijs heeft alleen zin als dat wordt gekoppeld aan educatie, vinden verkeersveiligheidsorganisatie 3VO en de Bovag. Een puntenstelsel moet volgens 3VO gepaard gaan met „waarschuwingen, bewustwording, heropvoeding en verkeerscursussen."

ANP
28 November 2001 12:05Gewijzigd op 13 November 2020 23:17

De Bovag staat positief tegenover het idee van minister Netelenbos van Verkeer om beginnende automobilisten te volgen in hun rijgedrag. „Het puntensysteem is alleen te eenzijdig. Je moet mensen niet alleen straffen, maar ook belonen", zegt woordvoerder R. Boon. De beloning zou volgens hem moeten liggen in het aanbieden van extra trainingen in bijvoorbeeld rijvaardigheid om zo strafpunten weer ongedaan te maken.

Boon vindt dat je overtreders zo snel mogelijk bewust moet maken van verantwoord rijgedrag. „Daarom moet je niet pas optreden als iemand het maximaal aantal strafpunten heeft, maar iemand al veel eerder bijscholen. Verkeerd rijgedrag wordt al heel snel vanzelfsprekend gedrag. Dus hoe eerder je dat bijstelt, hoe beter."

Volgens 3VO bestaat die educatie ook in sommige andere landen waar wordt gewerkt met een puntenrijbewijs. Overtreders kunnen dan op vrijwillige basis aan een zogeheten reductiecursus meedoen. Volgens 3VO-woordvoerder B. Woudenberg is moeilijk vast te stellen of er door invoering van een puntenrijbewijs in de diverse landen ook minder verkeersongelukken en verkeersdoden zijn geweest.

Parkeerbon
De landen die een puntenstelsel kennen zijn Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, diverse staten in Amerika, Canada en Japan. Daar geldt het voor iedereen. In Nederland wordt het systeem ingevoerd met ingang van januari 2002. Het geldt alleen voor beginnende automobilisten. Die raken hun rijbewijs kwijt als ze in de eerste vijf jaar drie zware overtredingen maken.

Zware overtredingen zijn het veroorzaken van een ongeval met letsel of dodelijke afloop, rijden met zeer hoge snelheid, rijden met te veel drank op, kleven met te hoge snelheid, door rood licht rijden en voorrangsfouten waardoor ongelukken ontstaan. „In ieder geval geldt het niet als iemand 10 kilometer te hard rijdt of een parkeerbon krijgt", aldus een woordvoerster bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De verkeersveiligheidsorganisatie denkt dat de aankondiging van Netelenbos een eerste stap is naar een puntenrijbewijs voor iedereen. 3VO is daar voorstander van. Woudenberg: „Je ziet dat het maatschappelijk steeds meer wordt aanvaard. Ook zijn er al verschillende politieke partijen die het item in hun verkiezingsprogramma hebben staan."

De Bovag wil eerst kijken of het puntenrijbewijs werkt bij automobilisten die net hun rijbewijs hebben gehaald. „Dat is toch de belangrijkste groep. Na de evaluatie kunnen we altijd besluiten of het ook nut heeft voor de mensen die al een rijbewijs hebben."

Botsproeven
Autofabrikanten besteden nog steeds onvoldoende aandacht aan de kwetsbaarste verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers. Dat is gebleken uit botsproeven die de ANWB gisteren heeft gepubliceerd. Betere regelgeving op dit punt zou in de Europese Unie per jaar 2100 doden en 18.000 zwaargewonden besparen.

Tijdens de laatste test van EuroNCAP, waarin een aantal Europese organisaties en overheden samenwerkt, werden twaalf (grotere) middenklassers beproefd. Slechts een, de Honda Stream, scoorde redelijk waar het de veiligheid voor kwetsbare weggebruikers betrof.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer