Economie

Organisaties Turkijereizen verdacht van fraude

ROTTERDAM - De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) vermoedt dat er bij een aantal recentelijk failliet verklaarde Turkijetouroperators sprake was van fraude of oplichting.

Redactie economie
15 August 2007 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 05:01

Dat liet de directeur van de SGR, Piet-Hein Debets, woensdag weten, na berichtgeving daarover in De Telegraaf.Sinds juli zijn zes reisorganisaties gespecialiseerd in reizen naar Turkije failliet gegaan. „Dat zijn er opvallend veel”, aldus Debets. Tegen een van deze bedrijven heeft de SGR aangifte gedaan wegens fraude of oplichting. Twee andere organisaties staan onder verdenking. „We hebben hier en daar onze bedenkingen.” Van de drie andere touroperators staat vast dat het faillissement te wijten is aan mismanagement.

De SGR adviseert reizigers extra op te letten, vooral bij het boeken van een reis naar Turkije via internet. „Sommige reizen zijn eigenlijk te goedkoop om waar te zijn, klanten moeten kritisch zijn.”

De organisatie raadt aan om advies in te winnen bij een reisbureau van de Algemene Nederlandse Verenigingen van Reisondernemingen (ANVR) en bij twijfel af te zien van de reis.

Het garantiefonds schat de kosten naar aanleiding van de recente faillissementen op 6 à 7 miljoen euro. Het geld uit het fonds was nodig om Turkijegangers te evacueren en schadeloos te stellen.

„Dit jaar zijn opvallend veel bedrijven in de problemen gekomen. Dat moet niet meerdere jaren achter elkaar gebeuren”, aldus de directeur. De SGR teert op vermogen en dit soort schadebedragen neemt daar een forse hap uit. Raakt het vermogen op, dan zou de reiziger weer premie moeten gaan betalen voor de garantie.

Ondertussen voert de Consumentenautoriteit een inventariserend onderzoek uit naar de ongeveer 2000 reisorganisaties die niet bij de SGR zijn aangesloten. „Reisondernemingen hebben geen SGR-verplichting, ze mogen zichzelf en hun klanten ook via een andere weg verzekeren”, aldus plaatsvervangend directeur Dirk Janssen van de Consumentenautoriteit. „Wij kijken of deze bedrijven hun zaakjes goed geregeld hebben. Is dat niet het geval, dan grijpen we in.”

Janssen kon nog niet zeggen of er al verdachte gevallen zijn aangetroffen sinds het begin van de inventarisatie in mei.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer