Groninger havens als Rotterdam-Noord
DELFZIJL(ANP) - De havens in Delfzijl en Eemshaven moeten voortaan Rotterdam-Noord heten. Dat zei Harm Post, directeur van Groningen Seaports, vrijdag.
Zowel Groningen als Rotterdam zou hier baat bij hebben. Rotterdam omdat de overslagcijfers van Delfzijl en Eemshaven mee kunnen tellen, en Groningen wegens de internationale bekendheid van Rotterdam.Meer samenwerking zou in zowel Groningen als Rotterdam tot kostenverlaging moeten leiden. Wegens de goede bereikbaarheid van het noorden zou het op dit moment al aantrekkelijk zijn de ladingstromen via deze havens te laten verlopen. Maar omdat dit ten koste zou gaan van de groeicijfers van Rotterdam voelt de haven daar niets voor. Als de Groninger havens bij Rotterdam horen, is dit probleem opgelost.
Post voorziet dat het wegennet rond de Randstad dichtslibt. Daarom zou het praktischer zijn zo veel mogelijk lading via het noorden te vervoeren. Nu worden vrachtwagens vanuit Rotterdam Europa ingestuurd, terwijl het noorden veel minder files kent. Voor internationale bedrijven ligt Groningen volgens Post niet ver van Rotterdam. „In het buitenland zien ze Nederland als een delta”, aldus de directeur. Tot nu toe werkt Groningen vooral samen met het Duitse Emden.
Groningen doet dit met Rotterdam al op het gebied van baggeren. Het Havenbedrijf Rotterdam levert de collega’s in het noorden expertise. Verder werkt het Havenbedrijf Rotterdam op dit moment samen met Zeeland Seaports en is het in gesprek met Moerdijk om te kijken wat zij samen kunnen doen. „Dat we ons vooral gericht hebben op die twee is logisch, gelet op het feit dat we in dezelfde regio en aan dezelfde achterlandverbindingen -de grote rivieren en de A15- liggen”, aldus een woordvoerder van het havenbedrijf.
Volgens de Rotterdamse haven is de samenwerking met Groningen op korte termijn niet kansrijk. Voor het Havenbedrijf Rotterdam is het meetellen van de Groningse overslagcijfers niet zo interessant. „Niet omdat Groningen te klein zou zijn, maar omdat het havenbedrijf aan kunstmatig opgepompte cijfers niets heeft. Bovendien bepalen de bedrijven hoe ladingstromen lopen, niet de havenbedrijven.” Overigens krijgt Amsterdam nu al vaak het predicaat Rotterdam-Noord.