Resultaten Unilever beter dan verwacht
ROTTERDAM (ANP) - Het voedings- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van 1,15 miljard euro, een stijging van
14 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2006. De omzet groeide met 3 procent naar 10,5 miljard euro. Dit lag hoger dan analisten hadden verwacht. Zij gingen uit van 10,36 miljard euro. Donderdag maakte het bedrijf de tweede kwartaalcijfers en de halfjaarcijfers bekend. Het bedrijf realiseerde een groei van de onderliggende verkopen van 5,8 procent. Voor het hele jaar verwacht het bedrijf dat de groei uitkomt aan de bovenkant van de eerder aangegeven bandbreedte van 3 tot 5 procent. Ook denkt het Unilever de brutowinstmarge te verbeteren.
Bestuursvoorzitter Patrick Cescau zei in een reactie „tevreden te zijn over de vooruitgang die we tot op heden hebben geboekt.” Beleggers reageerden ook enthousiast op de resultaten. Het aandeel schoot direct na de opening van de handel ruim 7 procent omhoog.
Unilever gaf vanmorgen aan de lopende kostenbesparingen te willen versnellen. Bovendien wil het concern onder meer de wasmiddelentak in de Verenigde Staten en Canada verkopen. In totaal heeft het concern onderdelen in de verkoop staan met een gezamenlijke omzet van 2 miljard euro. Financieel topman Rudy Markham wilde niet zeggen of Unilever al concreet met kopers om de tafel zit.
Markham ziet aanhoudende kostendruk door de hoge prijzen van grondstoffen. In de eerste zes maanden van dit jaar gaf het concern al bijna 300 miljoen euro meer uit aan hogere grondstofprijzen. Vooral de prijzen voor melkproducten en eetbare oliën zijn gestegen.
Groei blijft de voornaamste prioriteit van Unilever, aldus bestuursvoorzitter Cescau. Het concern wil haast maken met innovaties binnen de lijn van persoonlijkeverzorgingsproducten en jaarlijks een bedrag van 1,5 miljard euro aan kosten besparen vanaf 2010.