Eurlings onderzoekt gevolgen wegwerk
DEN HAAG - Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat onderzoeken wat de gevolgen voor alle geplande werkzaamheden aan snelwegen in Nederland zijn van het verbod op verbreding van de A4 bij Leiden.
Dat heeft een woordvoerder van het departement donderdag gezegd.De Raad van State verbood dinsdag de voorgenomen wegverbreding van twee naar drie rijstroken tussen Zoeterwoude-Dorp en Hoogmade. Rijkswaterstaat moet de gevolgen van de verbreding voor de luchtkwaliteit eerst opnieuw onderzoeken.
Op aandringen van de Tweede Kamer bekijkt het ministerie van Verkeer en Waterstaat nu wat de gevolgen van de uitspraak zijn voor veertig andere wegprojecten. De kans bestaat dat de uitbreiding van het wegennet op meerdere locaties vertraging oploopt door soortgelijke juridische obstakels.
Omdat de projecten nogal van elkaar verschillen, moeten alle werkzaamheden stuk voor stuk worden bekeken. De uitkomsten van het onderzoek worden in het najaar verwacht.
Om verdere vertragingen te voorkomen is wellicht extra regelgeving nodig. Zo wil het CDA dat minister Eurlings desnoods met noodwetgeving komt om de verbreding van de A4 bij Leiden toch op korte termijn mogelijk te maken.
„De redenering van de Raad van State dat de luchtkwaliteit gemiddeld wel beter wordt, maar op sommige plaatsen niet, bevalt me helemaal niet”, aldus CDA-Kamerlid Koopmans. Volgens hem is er op de A4 sprake van een noodsituatie, omdat het gaat om een van de grootste knelpunten in het wegennet van de Randstad.
Net als Koopmans stelt PvdA-Kamerlid Roefs dat het met de luchtkwaliteit op de A4 zeker niet goed zit zolang er op het ruim 6 kilometer lange stuk tussen Zoeterwoude-Dorp en Hoogmade maar twee rijbanen zijn. „Het is beter voor de lucht als het verkeer doorstroomt.”
Volgens de VVD hebben PvdA en CDA het bouwverbod aan zichzelf te wijten, omdat beide partijen vorig jaar tegen een amendement stemden dat had voorkomen dat de Wet luchtkwaliteit zou gelden voor individuele projecten.