Vendex KBB boekt tegenvallende winst
Koninklijke Vendex KBB heeft een nettowinst behaald van 148 miljoen euro. Dit „bevredigende” resultaat over de eerste helft van het boekjaar 2002-2003 valt toe te schrijven aan de verkoop van zes bedrijfsonderdelen. De nettowinst bedroeg vorig jaar over dezelfde periode 33 miljoen euro.
Het warenhuisconcern, dat inmiddels 15 procent van de omzet in het buitenland behaalt, maakte de resultaten dinsdagochtend bekend. Van de zes zogeheten businessunits noteerden er vier „bevredigende tot uitstekende” cijfers. Waar het resultaat van kleding (onder andere Hunkemöller, Claudia Sträter) nagenoeg op hetzelfde niveau van vorig jaar bleef, lieten HEMA, doe-het-zelf (Praxis, Formido, sinds kort Brico in België) en consumentenelektronica (Dixons, Dynabite) een stijging zien.
„Als je niet kunt lachen, moet je geen winkeltje beginnen”, haalde voorzitter van de hoofddirectie P. Hamming een oude Chinese wijsheid aan. „Het is een realiteit dat professionele ondernemingen die hun zaakjes op orde hebben, onder dit soort omstandigheden behoorlijke resultaten kunnen behalen.” Volgens Hamming hebben met name kleinere ketens het moeilijk, zeker degene met minder onderscheidend vermogen.
Het operationele verlies van V & D nam in het overgangsjaar 2002 van 2,9 miljoen euro voor het eerste halfjaar van het boekjaar 2001/2002 toe tot 7,3 miljoen euro de eerste helft van dit boekjaar. Vendex KBB schrijft de stijging geheel toe aan de daling van de omzet, die met 3,6 procent afnam tot 396 miljoen euro. Het warenhuis zette 48 miljoen euro opzij voor reorganisaties en het opschonen van de voorraad.
Vanaf september zal V & D zich in alle zeventig warenhuizen middels speciale acties van de „overvoorraden” ontdoen. In de loop van volgend boekjaar moeten alle vestigingen opnieuw zijn ingericht volgens het concept ”outlet- store”. In Gorinchem en Heerenveen staan nieuwe vestigingen gepland. Daarna is het landelijke netwerk dekkend.
Ook de Bijenkorf had het moeilijk. Het operationele verlies bedroeg 3,8 miljoen euro, tegen een positief resultaat van 2,9 miljoen euro in vergelijkbare perioden voor het boekjaar. „Als aanbieder van internationale topmerken voelt de Bijenkorf als geen ander de conjuncturele omslag”, lichtte Hamming toe. Evenals V & D leunt het warenhuis sterk op de tweede helft van het jaar. Ondertussen gaat de uitbreiding van het aantal vestiging „gewoon door.” Het succes van de HEMA-formule, die meer aan de onderkant van de markt opereert, steekt daar tegen af. De operationele winst steeg met een derde tot 16 miljoen euro. „We liggen goed op stoom”, zei Hamming. De activiteiten in België leverden een mooie bijdrage. HEMA maakt dit najaar een ambitieuze start in Duitsland, hoewel de detailhandel daar een van de slechtste naoorlogse jaren doormaakt.
Eind juli droeg Vendex KBB zes onderdelen over aan de Britse investeringsmaatschappij CVC Capital Partners. Het gaat om de brillengroep Hans Anders, juweliersgroep Siebel, Kijkshop, PerrySport, babyzaken van Prénatal en schoenenketen Scapino. Samen bezitten zij elf winkelformules. De transactie levert het concern een nettowinst op van 148 miljoen euro.