Krantenabonnee geeft bezorger een dikke 8
AMSTERDAM - Abonnees zijn zeer tevreden met de bezorgers van hun krant. Zij geven de personen die ervoor zorgen dat hun dagblad dagelijks op de mat valt een 8,3.
Dat bleek maandag uit de resultaten van onderzoek van TNS NIPO in opdracht van de Nederlandse Dagbladpers. In de aanloop naar de verkiezing van de Dagbladbezorger van het Jaar werden vragen gesteld aan zo’n 500 krantenabonnees.Ongeveer 80 procent van de ondervraagden geeft aan het bezorgen van dagbladen een „baan voor doorzetters” te vinden. Een meerderheid (60 procent) zegt zijn of haar bezorger niet persoonlijk te kennen. Desondanks heeft 92 procent van de abonnees met Kerst en oud en nieuw een beloning voor de bezorger klaarliggen.
Zonder dagelijks een verse krant in de bus zouden bepaalde bevolkingsgroepen -zoals ouderen en mensen buiten de stad- minder goed op de hoogte zijn van het nieuws, menen acht van de tien respondenten. Driekwart van hen ziet verder de krant als meest complete vorm van nieuws. Voor 70 procent van de ondervraagden is de dag niet compleet zonder krant op de mat.
De gezamenlijke oplage van de betaalde dagbladen is 3,8 miljoen exemplaren. Het percentage abonnementen in Nederland is uitzonderlijk hoog. Bijna 90 procent van de krantenlezers heeft een of meer abonnementen. Dagelijks bereiken betaalde dagbladen 8,5 miljoen mensen. Meer dan 40.000 dagbladbezorgers verzorgen de bezorging aan huis. Jaarlijks brengt de NDP het werk van de dagbladbezorgers extra onder de aandacht met de verkiezing van de Dagbladbezorger van het Jaar.