Autobedrijf trekt spotje met dode hond terug
UTRECHT (ANP) - DaimlerChrysler Nederland heeft een reclamespotje waarin een hond wordt geëlektrocuteerd van internet gehaald.
Het bedrijf heeft het filmpje teruggetrokken na overleg met het Amerikaanse moederconcern, dat het spotje in strijd vindt met de goede smaak. Dat liet een woordvoerder van DaimlerChrysler Nederland vrijdag weten.Het filmpje, tot voor kort te zien op de site YouTube, was bedoeld om de Dodge Nitro onder de aandacht te brengen. Om het krachtige imago van het voertuig te benadrukken, wordt een hondje in beeld gebracht dat tegen de auto plast. Het dier komt daarbij onder stroom te staan. Na enkele bliksemflitsen blijft het hondje dood op zijn rug liggen.
„Alle landen hebben een bepaalde vrijheid bij het maken van commercials voor de auto’s”, aldus de woordvoerder van DaimlerChrysler Nederland. „In Nederland heeft het filmpje niet tot negatieve reacties geleid, maar omdat het in Amerika in strijd met de goede smaak wordt geacht, hebben we in overleg besloten deze commercial terug te trekken.”
De Chrysler Group in Detroit heeft verontschuldigingen voor het spotje aangeboden. „Het gaat de grenzen van wat wij als gepast beschouwen ver te buiten”, aldus de onderneming in een verklaring. Het bedrijf stelde dat het spotje een „fictieve maar ongepaste behandeling van een dier” toont en verklaarde dat deze uiting van „extreem slechte smaak” getuigt.