Bolkestein: niet twee keer belasting aankoop auto
Wie van de ene Europese lidstaat naar de andere verhuist, moet niet twee keer een aanslag krijgen voor inschrijvingsbelasting voor zijn of haar auto. Dat stelt Europees commissaris Bolkestein (interne markt) in een aanvulling op zijn voorstel om de inschrijvingsbelasting op termijn af te schaffen. Deze afschaffing van de inschrijvingstaks, zoals de BPM in Nederland, is voor de meeste EU-lidstaten vooralsnog echter omstreden.
Een Deen, die in eigen land op een nieuwe auto al een extra belasting voor ingebruikstelling van 180 procent betaalt, kan bij verhuizing naar Griekenland ook daar nog eens een aanslag bovenop krijgen, waardoor er in totaal sprake is van 300 procent aan fiscale heffingen. Bolkestein vraagt de lidstaten op korte termijn al een einde te maken aan deze dubbele belasting. Dat moet een opmaat zijn voor het opheffen van de inschrijvingsbelastingen op de langere termijn.
Volgens Bolkestein zorgen de belastingen op nieuwe auto’s voor ondoorzichtigheid op de Europese binnenmarkt. De Nederlandse eurocommissaris wil de belasting op ingebruikstelling daarom vervangen door een meer op alle lidstaten onderling afgestemde hogere wegenbelasting.
Bij de berekening van de wegenbelasting moet de milieubelasting van een auto door de uitstoot van kooldioxide de bepalende factor zijn voor de hoogte van de taks. Ook in fiscale regelingen voor lease-auto’s moet het gebruik van de auto en de uitstoot van kooldioxide de overwegende berekeningsfactor worden.
Het Britse systeem van wegenbelasting is al grotendeels gebaseerd op de schade voor het milieu. De Britten heffen nu ook hoge extra belastingen op elke liter brandstof, om de gebruiker zoveel mogelijk te laten betalen. Bolkestein is hier ook voorstander van en in zijn ogen mogen systemen als het ’Kwartje van Kok’ dan ook terugkeren.
Bolkestein kwam voor de zomer al met voorstellen voor het afschaffen van de eenmalige inschrijvingsbelastingen. In Nederland bedraagt deze ongeveer 43 procent. Nederland is echter nog niet te porren voor afschaffing van deze regeling. De verschillen tussen de EU-lidstaten lopen echter op van gemiddeld 267 euro per nieuwe auto in Italië tot en met 15.659 euro in Denemarken.
De jaarlijkse wegenbelasting bedraagt in Italië jaarlijks gemiddeld 30 euro tot aan 463 euro in Denemarken. Frankrijk kent momenteel helemaal geen wegenbelasting. Volgens de voormalig bewindsman is daarom ook op dit terrein meer harmonisatie nodig en ieder geval dezelfde berekeningsniveaus.
Daardoor hoeven autoproducenten hun versies per land ook niet aan te passen. In België geldt bijvoorbeeld een hoge belasting voor auto’s met een motorvermogen van twee liter of meer. Producenten die auto’s aanbieden met lichtere motoren zijn daardoor in het voordeel.