FNV kraakt kwaliteit uitkeringsinstanties
De dienstverlening aan het uitkeringsloket laat nog veel te wensen over. Zeven op de tien werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden worden wel vriendelijk geholpen, maar vertrekken weer zonder er veel wijzer van te zijn geworden.
Vooral het nieuwe Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en de commerciële reïntegratiebedrijven presteren niet naar behoren.
Dat is althans de conclusie van de FNV uit de zogeheten wachtkamerenquête. De vakcentrale ondervroeg 1800 klanten van UWV, Centra voor Werk en Inkomen en sociale diensten en reïntegratiebureaus. De uitkomsten van het onderzoek werden vanochtend openbaar gemaakt.
Sinds 1 januari zijn instellingen als het Gak en Cadans opgegaan in het UWV. De doelstelling van die reorganisatie -klanten eerder aan de slag helpen en een betere dienstverlening- is volgens de FNV nog niet bereikt. Zo loopt de aanvraag voor een uitkering minder soepel. De vakcentrale ziet ook een positief punt: de uitkering van de sociale dienst komt vaker op tijd.
De publieke instanties denken volgens de enquête onvoldoende mee met de klanten. Ook blijken medewerkers niet altijd op de hoogte van regelingen. De reïntegratiebedrijven worden positiever beoordeeld. Die bedrijven geven betere informatie aan hun klanten. Dat is volgens de FNV niet verwonderlijk, omdat zij individuele gevallen moeten begeleiden.
De vakcentrale vindt het „buitengewoon teleurstellend” dat de reïntegratiebedrijven te weinig mensen aan een baan helpen. Bijna 40 procent van de ondervraagden vindt dat zij geen of nauwelijks iets horen over concrete vacatures. De FNV wijst erop dat bij de reïntegratie met publiek geld de kansrijkste kandidaten een baan krijgen aangeboden.